Intro

Met SurveyMonkey maak je gratis een online enquête waarvan je de link bijvoorbeeld via mail doorstuurt. Dat is handig om de nieuwe voorzitter van je club te kiezen, of om die ene koppigaard die altijd zijn zin krijgt te overdonderen met de kracht van democratie.

STAP 1: Eerste stapjes naar democratie

Ga naar http://nl.surveymonkey.com en registreer je voor het gratis Basisplan. SurveyMonkey wil heel graag dat je upgradet, maar dat is voor deze workshop niet nodig. Als je dat wil, kan je om te registreren je account van Google of Facebook gebruiken, maar ik maak er liever een nieuwe aan.

Haal ook even het vinkje onderaan weg, om weer wat spam uit te sparen. Klik daarna op ACCOUNT MAKEN en doorloop de procedure.

Klik bovenaan op de grote groene knop ENQUÊTE MAKEN om, je raad het nooit, een nieuwe enquête aan te maken. Geef het kind een naam en klik op DOORGAAN. In het volgende venster kan je je uitleven met allerlei kleurtjes en thema’s, waaronder de vreemd getitelde Blauwe Gemenerik. Ik maak een enquête over mijn volgende skivakantie, dus vind ik Blue Ice wel gepast.

STAP 1: Eerste stapjes naar democratie

 

STAP 2: Het examen

Onder het thema zet je je al dan niet diepgaande vragen. Je kan kiezen uit verbazingwekkend veel soorten vragen.

De handigste zijn wellicht de meerkeuzevragen waarop je vrienden één of meer antwoorden kunnen geven. Je kan ook een heuse keuzematrix opstellen, of gewoon een blanco commentaarveld toevoegen waarin je ondervraagden hun mening kwijt kunnen.

STAP 2: Het examen

 

STAP 3: De antwoorden

Op naar het tabblad RESPONS VERZAMELEN, waar je een methode kan kiezen die je vrienden zo ver moet krijgen dat ze op je enquête antwoorden.

Gelukkig hoort ‘bel ze ‘s avonds tijdens het avondeten met een eindeloze lijst vragen die-maar-een-kwartier-van-uw-tijd-in-beslag-nemen’ er niet bij. Je kan de enquête in een mailtje zetten of hem lekker sociaal op Facebook gooien. Als je een website hebt, kan je hem ook daar plaatsen.

Ik besluit de link in een eigen mailtje te zetten, kwestie van er nog wat commentaar aan toe te voegen. Ik ben er namelijk niet zo zeker van of mijn vrienden wel zullen antwoorden op een mail gestuurd door SurveyMonkey zelf.

STAP 3: De antwoorden

 

STAP 4: Grafiekjes

Eens je genoeg mensen zover hebt gekregen om je enquête in te vullen, vind je in het tabblad RESULTATEN ANALYSEREN allerlei grafiekjes en cijfertjes.

Om de meest geavanceerde filters te bekijken, heb je de betalende versie nodig, maar met de gratis versie kom je al een heel eind om te zien wat je vrienden willen. Nu alleen nog alles geregeld krijgen, en hopen dat die doordouwer zijn mond houdt.

STAP 4: Grafiekjes

 

EXTRA: 5 Tips voor betere enquêtes

Een korte enquête onder vrienden of clubleden kan het makkelijker maken om snel beslissingen te nemen, maar dan moet je de enquête wel goed opstellen. Enkele tips.

  1. Stel de belangrijkste vragen eerst: je stelt een enquête op om te beslissen wie de nieuwe voorzitter van de volleybalclub moet worden? Begin dan niet met je secundaire vraag over de kleur van de muren in de toiletten of de prijs van het bier (hoewel dat misschien ook een heel belangrijke vraag kan zijn). Hou de aandacht van je ondervraagden vast door de belangrijkste vragen eerst te stellen. Zo krijg je daar zeker een antwoord op.
  2. Vermijd suggestieve vragen: Tenzij je de boel probeert te belazeren. Een vraag als ‘Hoeveel wil je betalen voor het bier?’ met een meerkeuze-antwoord is beter dan ‘Vind je ook dat we te veel betalen voor het bier?’.
  3. Zorg dat je vragen begrijpelijk zijn: Onderdruk de neiging om ambtenarees of Engelse businesstaal als targets en best practice te gebruiken. Je klinkt er echt niet officiëler door.
  4. Gebruik zoveel mogelijk gesloten vragen:  een vraag waarop je ‘ja’ of ‘nee’ kan antwoorden, is makkelijker te verwerken dan vijftien commentaarveldjes waarin je vrienden hun mening geschreven hebben.
  5. Hou het kort: Als je ooit meer dan een kwartier aan de telefoon hebt gehangen met een telemarketer die ‘maar vijf minuutjes van je tijd’ nodig had, dan weet je dat je het best kort houdt. Tegen vraag 25 antwoordt niemand nog oprecht.