Gartner heeft de smartphonestatistieken voor Q4 2015 op ons losgelaten. Vorig jaar werden er 403 miljoen smartphones verkocht, goed voor een beperkte groei van 9,7 procent. Het jaar ervoor werden er 14,4 procent meer smartphones verkocht. Agressieve prijzen van lokale en Chinese merken zorgen ervoor dat mensen sneller hun toestel upgraden naar een smartphone met een goedkoper prijskaartje.

In Q4 2015 waren enkel Samsung en Huawei in staat om de verkoopcijfers op de krikken. Apple laat voor de eerste keer ooit een daling noteren van het aantal verkochte toestellen. Xiaomi blijft ongeveer status quo, Lenovo (samen met Motorola) krijgt vooral sterke klappen.

Jaarcijfers

Alhoewel Samsung stevig op de nummer één positie blijft staan, verwacht Gartner wel dat het bedrijf flinke uitdagingen wacht in 2016. “Samsung moet de daling van premium smartphones aanpakken om sterk te blijven. Het moet een nieuw vlaggenschip introduceren dat de competitie aankan met de iPhone en de populariteit van iOS doet afnemen.”

Huawei kan perfecte resultaten neerleggen als beste leerling van de klas. Het doet 53% beter in Q4 2015 vergeleken met Q4 2014. Ook wanneer we over het hele jaar kijken, mogen we de opmars gerust indrukwekkend noemen. Lenovo moet met lede ogen toekijken hoe de derde plaats in de lijst uit zijn handen glipt.

Samsung blijft prominent bovenaan staan, maar zijn marktaandeel daalt met twee procent. Apple klimt een klein beetje hoger, Xiaomi blijft status quo en Lenovo krijgt opnieuw klappen.

Besturingssysteem

Op vlak van besturingssystemen maakt Android opnieuw een grote sprong voorwaarts. Het doet dat vooral ten nadele van iOS, dat naar 17,7 procent marktaandeel daalt. Het valt op dat de twee grote besturingssystemen de lakens uitdelen, en de rest om de kruimels moet vechten.

Windows heeft de meest klappen ontvangen. Het aantal verkochte toestellen is meer dan gehalveerd, waardoor het marktaandeel van een magere 2,8 procent naar een dramatische 1,1 procent daalt. Geen goed nieuws voor Microsoft, dat met Windows 10 Mobile hoopt op een ommekeer in 2016.

Met een potentiële lancering van een budget iPhone met een kleine schermgrootte wil Apple een deel van het middensegment opeisen, waardoor het uitzicht er volgend jaar helemaal anders zou kunnen uitzien.