Mozilla maakt bekend dat het advertenties gaat plaatsen in Firefox. Dit deelde het bedrijf mee op de jaarlijkse bijeenkomst van het Interactive Advertising Bureau in Palm Desert, Californië.

Mozilla zegt dat deze advertenties onderdeel zijn van een poging om nieuwe gebruikers van de browser attent te maken op websites die zij wellicht interessant vinden.

Directory Tiles
Het nieuwe initiatief, dat de naam Directory Tiles krijgt, maakt een combinatie van gesponsorde websites, populaire websites op basis van je geografische locatie en het ecosysteem van Mozilla om de lege plekken in te vullen wanneer je een nieuwe, lege tab opent.

Momenteel worden de negen tegels die je ziet bij het openen van een nieuw tabblad gevuld op basis van je internetgeschiedenis, vaak bezochte websites en bladverwijzingen.

“De gesponsorde tegels worden duidelijk gemarkeerd, hoewel het zeker websites zijn waar onze bezoekers plezier aan kunnen beleven”, zegt Darren Herman, Mozilla's onderdirecteur van contentdiensten.

Toegevoegde waarde
Herman laat nog niet weten wanneer Directory Tiles zijn intrede doet. Hij zegt alleen dat Mozilla van plan is de tegels te laten zien aan nieuwe gebruikers zodra de juiste beleving is gevonden. In eerste instantie komt deze nieuwe functie naar desktop-pc's en in later stadium volgen Firefox voor Android en Firefox OS.

Denelle Dixon-Thayer, hoofd zakelijke aangelegenheden, zegt dat het plan past binnen Mozilla's kernmissie. “We willen niet langer een deur naar het web zijn zonder verdere waarde”, stelt ze. “We hebben gekeken vanuit het perspectief hoeveel waarde we hebben voor onze gebruikers, niet vanuit hoeveel omzet we kunnen genereren voor het bedrijf.”

Directory Tiles verschijnt momenteel alleen voor nieuwe gebruikers van Firefox of mensen die de browser opnieuw installeren. Zodra het surfgedrag van de browser voldoende bekend is worden de tegels automatisch vervangen met content die relevant is voor de gebruiker. Volgens Herman is deze periode gemiddeld gezien tussen de 30 en 45 dagen voor de meeste nieuwe gebruikers.

Dixon-Thayer is bang dat sommige mensen het raar vinden dat Mozilla gesponsorde advertenties accepteert, maar volgens haar is het niet anders dan een bedrijf dat betaald wordt om een bepaalde zoekmachine als standaard in te stellen.

Privacy
Mozilla heeft een reputatie voor het proberen de veiligheid van zijn gebruikers te beschermen, maar ze tegelijkertijd aan te moedigen vaker het web op te gaan. 

Herman denkt dat Directory Tiles het bedrijf in staat stelt een ervaring te creëren waarin de gebruiker centraal staat, maar die niet gebaseerd is op privégegevens van de gebruiker. Daarnaast zorgen de advertentie-inkomsten voor een leuke bijverdienste.

Het lijkt erop dat Mozilla de privacyvalkuilen van datamining omzeilt, maar dat is op dit moment niet honderd procent zeker.