Google stelt een pilootproject voor met concrete initiatieven tegen extremistische boodschappen op het internet.

Binnenkort kan het zijn dat je een anti-IS advertentie ziet verschijnen als je op Google zoektermen ingeeft die gerelateerd zijn aan islamitisch extremisme. Google heeft namelijk enkele non-profitorganisaties geselecteerd om bij zulke zoekopdrachten een tegenstem te bieden. Dat is slechts één van ideeën die Google wilt implementeren in de online strijd tegen terrorisme.

Het uiteindelijke doel is om radicalisatie tegen te gaan en een positieve boodschap te verspreiden. “Het is heel belangrijk dat mensen in staat zijn om goede informatie te vinden; dat ze online een gemeenschap van hoop vinden, geen gemeenschap van leed,” legt Anthony House, een senior manager bij Google uit.

Tijdens de actie zal een handvol non-profitorganisaties door middel van AdWord campagnes geschikte advertenties kunnen aanbieden bij verdachte zoekopdrachten. Hoewel de advertenties prominent zichtbaar zullen zijn, worden de resultaten op geen manier aangepast en zal de gebruiker niet worden omgeleid.

Een tweede actie vindt plaats op YouTube. Daar plant Google om het vinden van anti-extremistische video’s eenvoudiger te maken. Dit om een directe reactie te bieden op radicale propagandafilmpjes die eerder zijn opgedoken.

Beide initiatieven werden onthuld tijdens een hoorzitting in het Engelse parlement, waar ook afgevaardigden van Twitter en Facebook aanwezig waren. De drie internetreuzen werden verhoord over hun rol in het inperken van het gebruik van sociale media door terroristische organisaties. Facebook liet weten dat het de bestaande techniek om suïcidale gebruikers op te sporen, nu ook gaat toepassen op mogelijk radicaliserende personen. Twitter zegt op zijn beurt honderd personeelsleden te hebben die online content voortdurend controleren op terroristische boodschappen.