Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


QR-codes zijn al geruime tijd hip. Wie de vierkantjes scant met z’n smartphone komt snel op een website terecht waar hij of zij dan, al naargelang het opzet, iets kan winnen/te weten komen. Heinz gebruikte een QR-code op z’n ketschupflessen waar klanten terecht konden om hun eigen ketchuplabel te ontwerpen. De fabrikant leek de populariteit van z’n ketchup echter overschat te hebben, met rode oortjes tot gevolg.

Heinz nam niet de moeite om de domeinnaam van de actie te verlengen toen die afliep eind vorig jaar. Niet de verstandigste keuze, aangezien een bus ketchup niet noodzakelijk meteen opgebruikt wordt. Toen de Duitser Daniel Korell de QR-code op zijn fles in scande kwam hij te weten dat het domein in kwestie sindsdien eigendom is van Fundorado, een Duitse aanbieder van entertainment in adamskostuum.

“Jullie Ketchup is niet voor minderjarigen”, postte de Duitser op Facebook, vergezeld van een foto. Heinz excuseerde zich in een reactie voor het voorval en liet de man als tegemoetkoming z’n eigen label ontwerpen maar ook Fundorado rook publiciteit. Korell stapt van de ontdekking weg met een persoonlijk ketchuplabel en een gratis jaarabonnement op de pornowebsite.

Uit de mislukking valt vooral een les te trekken: als jij niet betaalt voor een domein, dan kan een ander dat wel eens doen. Niet ideaal als je eigen QR-codes nog in omloop zijn.