Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Range Anxiety, de angst om zonder elektriciteit te vallen, is een grote drempel voor potentiële klanten van een elektrische wagen. Het matige bereik van de gemiddelde elektromobiel is niet zozeer een probleem, wel het feit dat je, zelfs met een snellader, een klein uurtje kwijt bent om de batterij gedeeltelijk bij te laden wanneer je zonder stroom valt.

De oplossingen om de klant gerust te stellen kunnen van allerhande richtingen komen. Betere batterijen met een hogere capaciteit zijn uiteraard een goed idee: tanken duurt nog steeds lang maar je geraakt veel verder op één landing. Speciale snelladers helpen ook, denk maar aan het systeem van Tesla waarbij je op een klein half uurtje enkele honderden kilometers aan elektriciteit bijlaadt. We zijn echter allemaal vertrouwd met het gemak dat tanken met zich meebrengt, en daar wil Tanktwo op inspelen.

Bijna vloeibaar

Het bedrijf, dat onder leiding staat van de Belg Bert Holtappels, introduceert een nieuw soort batterijen. In plaats van een vaste blok met cellen, maakt Tanktwo een heleboel kleine ronde celletjes. Daarin zit een soort smartphonebatterij samen met een beetje elektronica. De kleine cellen, String Cells genaamd, giet je via een buis in je laadbak, waarna ze met elkaar en de auto praten en zich vervolgens zo efficiënt mogelijk aaneenschakelen als grote batterijcel.

Is de tank leeg, dan rijd je naar een station waar de bolletjes uit je wagen worden gezogen, waarna ze vervangen worden door nieuwe exemplaren. De lege cellen worden opgeladen in het tankstation en kunnen zo dienen voor de volgende klant.

De verbindingen tussen de individuele cellen zijn erg stabiel volgens Holtappels. “De string cells gedragen zich dankzij hun elliptische vorm meer als zand en minder als golfballen. Ze liggen al heel vast uit zichzelf, puur dankzij de vorm. Voor niet geheel gevulde string batteries, activeren we een eenvoudige rubberen blaas, zoals je die ook in expansievaten vindt. Met een blaas onder druk liggen ze muurvast, en zelfs dan nog kan het systeem omgaan met labiele verbindingen, ieder contactpunt wordt meerdere malen per seconde geanalyseerd en een andere route kan in een fractie van een seconde tot stand komen.”

De reikwijdte is volgens de CEO vergelijkbaar met een batterij van dezelfde grootte, al zal je die capaciteit niet altijd gebruiken. Holtappels: "Onder normale omstandigheden vul je je String Battery-tank niet volledig. Je laadt je auto gewoon 's avonds op en je kiest zelf hoeveel autonomie je wil. Stel dat je gemiddeld 50 km per dag rijdt: dan houd je bijvoorbeeld voor 100 of 150 km string cells in je tank. Dat heeft als groot voordeel dat je vele honderden kilo's aan dode massa niet zinloos hoeft mee te zeulen, wat het stroomverbruik drastisch reduceert.”

Omdat een tankstation niet nodig is om voordeel uit de technologie te putten, denkt Tanktwo dat de String Battery zal aanslagen onafhankelijk van infrastructuurpartners. En als er genoeg wagens van het systeem gebruik maken, dan volgen servicestations automatisch, zo luidt de redenering.

Vooral voordelen

Een iets kleinere versie van de tank is intussen beschikbaar voor autobouwers om mee aan de slag te gaan, maar voorlopig kan Tanktwo nog niet communiceren over eventuele klanten. “We hebben veel interesse in Azië, in de VS en ook al in Duitsland, maar daar gaat men minder snel met de evaluatie”, verklapt Holtappels. Voorlopig zoekt Tanktwo naar een partner om een rijdend prototype te bouwen, maar als die niet uit de bus komt zal het bedrijf zelf een conversie uitvoeren.

Update 13u00: Reactie en verduidelijking door Tanktwo.

Wil je altijd op de hoogte blijven van de laatste innovaties op het gebied van wetenschap en techniek? Schrijf je dan nu in op onze gloednieuwe wetenschapsnieuwsbrief en ontvang de interessantste nieuwtjes elke vrijdag in je mailbox.