Netflix is sinds vorige week vrijdag beschikbaar in België. Voor een vast bedrag per maand krijg je onbeperkte toegang tot een enorme bibliotheek van tv-series en films, die je over het internet kan streamen naar een toestel van jouw keuze.
Om zoveel mogelijk mensen te verleiden om de dienst uit te proberen, biedt Netflix elke nieuwe gebruiker een gratis proefperiode van 30 dagen. Maar er zit een addertje onder het gras, want je moet bij het aanmaken van een account meteen ook je creditcardgegevens delen. Van zodra de proefperiode is afgelopen, zal Netflix je automatisch beginnen aanrekenen.
Lees ook: Netflix in België: wat je moet weten voor je begint te kijken
Wat als je niet tevreden bent van de dienst en na de gratis maand het abonnement niet langer wenst verder te zetten? We leggen in vier stappen uit hoe je ongewenste kosten op het einde van je proefperiode vermijdt.
Stap 1: Maak een account aan
Surf naar de website van Netflix en klik op “Start je gratis maand”. Je wordt doorgestuurd naar een formulier waar je een nieuw account kan registreren. Gebruik een geldig e-mailadres en kies een sterk wachtwoord. Eventueel kan je ervoor kiezen om via Facebook te registeren.
Stap 2: Kies een abonnement
Op het volgende scherm kies je het abonnement dat je wil proberen. Netflix biedt drie verschillende formules aan, die verschillen in kwaliteit en het aantal schermen waarop je tegelijkertijd kan kiezen. Je kan op elk moment up- of downgraden naar een ander tarief.
Stap 3: Koppel creditcard of PayPal
Ten slotte vraagt Netflix om je creditcard of PayPal-account te koppelen. Onderzoek door onze redactie leert dat je in beide gevallen een creditcard nodig hebt. Zelfs wanneer je PayPal aan een geldige bankrekening gekoppeld is, wordt er gevraagd om een creditcard toe te voegen. Eenmaal je je betalingsgegevens hebt toegevoegd, kan je met Netflix aan de slag.
Stap 4: Annuleer je abonnement
Je gratis proefperiode van 30 dagen start onmiddellijk. Na die maand zal Netflix je automatisch beginnen aanrekenen. Om dat te voorkomen surf je opnieuw naar de website van Netflix en log je in. Rechtsboven klik je op je naam en kies je in het dropdownmenu voor ‘Mijn account’. Op het scherm dat nu verschijnt, kies je onder ‘Lidmaatschap en facturering’ voor ‘Lidmaatschap opzeggen’. Vervolgens klik je nog even op ‘Opzegging voltooien’ en je abonnement zal worden afgesloten van zodra de 30 dagen zijn afgelopen. Je kan op elk moment langs dezelfde weg je lidmaatschap opnieuw activeren indien je toch besluit om voor Netflix te betalen.