Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


De geruchtenmolen over de langverwachte smartwatch van Apple draait op volle toeren. Nu lijkt het erop dat binnenkort de productie start van een apparaat met een vrij rechthoekig scherm.

Apple heeft Quanta ingehuurd voor de massaproductie van zijn draagbare gadget volgende maand. Daarmee lijkt het erop dat de smartwatch al in oktober op de schappen kan liggen. Dit is op te maken uit een artikel van Reuters waarin anonieme bronnen worden geciteerd.

De smartwatch, vaak ook iWatch genoemd, krijgt volgens het artikel waarschijnlijk een scherm met een diagonaal van 2,5 inch. Eerdere berichten gaven aan dat het scherm kleiner zou zijn – niet groter dan 1,5 inch. Een lancering in september en oktober is wel iets dat al langer rondzingt.

Zware concurrentie
Hoe langer het duurt voordat Apple met zijn iWatch komt, hoe zwaarder de competitie zal zijn. Samsung, Sony en binnenkort ook LG beschikken al over hun eigen horloges – waarmee gebruikers onder meer meldingen kunnen ontvangen en toegang hebben tot apps – terwijl talrijke anderen ook minder gecompliceerde fitnessarmbanden op de markt hebben gebracht.

Daarom is het belangrijk voor Apple om ook met draagbare gadgets te komen. Niet alleen om het aanbod uit te breiden naast de iPad en iPhone – de twee grootste bronnen van inkomsten – maar ook om zijn investeerders en klanten te laten zien dat het bedrijf nog steeds kan innoveren. CEO Tim Cook heeft herhaaldelijk beloofd dat hij dit jaar opwindende nieuwe producten zou lanceren, maar de mensen worden ongeduldig.

Draadloos opladen
Apple heeft nog steeds geen publieke uitspraken gedaan over de verwachte smartwatch. Het bedrijf heeft niet de gewoonte om te reageren op geruchten en is sowieso schaars met informatie.

De verwachting is dat het uurwerk iets uitsteekt ten opzichte van het bandje, waardoor het geheel een gewelfde vorm krijgt. Het horloge kan draadloos opgeladen worden en beschikt over een aanraakscherm – iets dat tegenwoordig de standaard is in mobiele apparaten.

Niet revolutionair
Het is niet aan te nemen dat een iWatch of een platform als Android Wear revolutionaire dingen toevoegt aan de smartwatch zoals die nu beschikbaar is van verschillende merken. Het is echter wel fijn om een horloge te hebben dat speciaal ontwikkeld is om te integreren met de twee meest populaire platformen. Dat is reden genoeg om er naar uit te kijken. De bedoeling is dat er in het eerste jaar 50 miljoen iWatches verscheept worden. Ter vergelijking: Apple heeft afgelopen jaar meer dan 150 miljoen iPhones en 71 miljoen iPads verkocht.