Twee privacygroepen dienden donderdag in een formele klacht in bij de Federal Trade Commission, de Amerikaanse overheidsdienst voor consumentenbescherming. Zij stellen dat de aankoop van WhatsApp door Facebook de verwachtingen van de WhatsApp-gebruikers omtrent privacy zullen overtreden.
Het Electronic Privacy Information Center (Epic) en het Center for Digital Democracy legden een klacht neer voor “oneerlijke en misleidende praktijken”, die stelt dat het privacybeleid van WhatsApp niet compatibel is met dat van Facebook. Daarom vragen ze dat de FTC “Facebooks aankoop van WhatsApp tegenhoudt” tot er “adequate oplossingen” komen voor de problemen die opgesomd worden in de klacht.
Facebook heeft geschiedenis
De twee organisaties stellen dat Facebook een geschiedenis heeft in het misbruiken van de privacy van gebruikers door het constant wijzigen van hun beleid. Ook denken ze dat vele gebruikers van WhatsApp niet akkoord gaan met de overname, en dat Facebooks beleid rond privacy niet te verenigen is met de ‘pro-privacy’-houding van WhatsApp.
Epic stelt op zijn website: “Onze klacht wil de FTC overhalen om te onderzoeken of er voldoende privacybeschermingen aanwezig zijn om de data van WhatsApp-gebruikers af te schermen van Facebook. Wat voor vele gebruikers nu net de reden was waarom ze WhatsApp wilden gebruiken.”
Het antwoord van Facebook? “Zoals we al herhaaldelijk hebben gemeld, zal WhatsApp blijven functioneren als een apart bedrijf en zal het zijn beloftes rond privacy en veiligheid blijven naleven.”
Toezichthouder reageert mog niet
De FTC was nog niet bereikbaar voor commentaar. Wel moet de kanttekening gemaakt worden dat deze klacht geen legale gevolgen kan inhouden tot op het moment dat de toezichthouder reageert. Het is op dit moment nog onduidelijk welk standpunt zij zullen innemen.
Eerdere klachten van Epic bij de FTC werden vaak wel gehoord, hoewel er een hevig debat woedt over hoe efficiënt de toezichthouder is in het afdwingen van privacyregulatie. De organisatie heeft eerder al actie ondernomen tegen Google Buzz, de wijzigingen in Facebooks privacysettings, en Microsoft Passport. Wel keurde FTC Googles aankoop van DoubleClick goed, ondanks een klacht van Epic.