Volgens de Zweedse site The Local onthulde de Zweedse Språkrådet afgelopen december zijn jaarlijkse lijst met nieuwe woorden die inwoners van het Scandinavische landen zijn begonnen te gebruiken.

Eén van die woorden kreeg Google onmiddellijk op de kast, omdat volgens de lijst’niet vindbaar via een zoekmachine op internet’ door de Zweden wordt samengevat in ’ogooglebar’, of ongooglebaar.

De zoekmachine vroeg de taalunie om deze definitie aan te passen. Het vond namelijk dat het woord alleen betrekking hoorde te hebben op zijn eigen product, en niet op die van andere zoekmachines.

Toen Google zijn bedrijfsadvocaten bij de zaak betrok, besloot Språkrådet dan maar om de vermelding uit de lijst te schrappen, omdat een mogelijk gerechtelijk geschil ’te veel tijd en fondsen’ zou kosten, zo meldt TechEye.

Het hoofd van de Zweedse taalunie, An Cederberg, zegt tegen The Local dat Google niets heeft gewonnen met zijn dreigementen.

”Als wij ’ogooglebar’ in onze taal willen hebben, dan zullen we het gebruiken en het is ons gebruik dat er betekenis aan geeft”, zegt ze.


Cederberg zegt ook dat de taalunie bewust heeft gekozen om tegen Googles verzoek in te gaan, om zo een debat te kunnen ontketenen.

”Het zou ingaan tegen onze principes, en de principes van taal. Google is één ding vergeten: taalontwikkeling geeft niets om merkbescherming”, aldus Cederberg.