Minister Van Quickenborne noemt de NMBS-tickets via de elektronische identiteitskaart een succes. Hij oppert dat ook abonnementen met eID moeten mogelijk zijn, maar dat ziet NMBS niet zitten.

Minister Van Quickenborne noemt het project van de NMBS met treintickets via de elektronische identiteitskaart een succes. Hij oppert nu dat ook abonnementen met eID moeten mogelijk zijn. Maar dat ziet de spoorwegmaatschappij niet zitten.

In september kocht elf procent van alle online klanten van de NMBS een ticket met zijn eID. Dat zijn vierduizend klanten in totaal.

Een papierloos ticket wordt gekoppeld aan de elektronische identiteitskaart. De treinconducteur leest met een draagbaar toestel de eID-kaart af. Het toestel zoekt vervolgens in een databank of die persoon een geldig papierloos ticket heeft gekocht.

Ook abonnementen?
De minister laat in een persbericht weten dat ook een uitbreiding naar abonnementen moet kunnen. In plaats van een abonnement te tonen, geeft de reiziger dan zijn eID af, net zoals dat met de papierloze tickets gebeurt.

NMBS ziet dat systeem niet zitten. “De eID moet in een machine gestoken worden, en dat is omslachtiger dan de huidige visuele controle”, zegt woordvoerder Wies Verstraete van NMBS. “Mensen met een abonnement rijden vooral op de drukste ogenblikken. Een controle met de eID kan op dat ogenblik niet.”

Er zijn maar twee oplossingen voor een papierloos ticket, volgens NMBS. De ene is dat de eID ook een contactloze chip krijgt. “Maar dat ligt niet in onze handen, dat is aan de overheid”, aldus Wies Verstraete.

Een andere oplossing is om zelf kaarten met draadloze chips aan de reizigers te geven. Dat is wat openbare vervoersmaatschappij MIVB in Brussel doet met het Mobib-project. NMBS ziet die technologie wel zitten voor een papierloos abonnement.

Gsm-dekking is kinderziekte
Papierloze abonnementen hebben nog een nadeel. Op treinen laat de gsm-dekking vaak te wensen over. Dat is een probleem, want het apparaat van de conducteur moet via het internet een databank raadplegen. Is er geen draadloze verbinding, dan kan de conducteur de geldigheid van het ticket niet controleren.

Dat probleem zou minder voorkomen met abonnementen. Het apparaat van de conducteur krijgt ’s ochtends bij het opladen een kopie mee van de databank. Tickets die voor die ochtend zijn gekocht, zitten daarom al in het apparaat.

Mensen die hun ticket maar een paar uur voor de rit kochten, zitten niet in de terminal van de conducteur. Voor hen moet er een 3G- of GPRS-verbinding zijn. Abonnementen zijn langer geldig. De kans dat ze dus bij de conducteur in de databank zitten, is aanzienlijk groter.