De Belg wacht lang met het invullen van de belastingsbrief en dat leidt tot vertragingen op Tax-on-web. Het platform kan de grote bezoekersaantallen maar moeilijk aan.
Tax-on-web behaalde dit jaar meer dan een miljoen elektronische belastingaangiftes, en daar is de FOD Financiën best tevreden over. Maar op 1 juli, toen er veel bezoekers werden geregistreerd, viel de bereikbaarheid terug naar 93,7 procent, in plaats van de 99,6 procent op andere dagen. En het ging allemaal een stukje trager.
Deze cijfers zijn afkomstig van het monitoringbedrijf Internetvista uit Louvain-la-Neuve, dat op 14 mei een onderzoek startte. "Gedurende deze periode werd de URL elke minuut gecontroleerd vanaf vijf plekken in België, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Duitsland en de VS", zegt directeur Cédric Braem.
Internetvista stelde zo een vertraging vast op 1 juli, toen soms wachttijden tot 80 seconden werden gemeten. Die vertraging had zowel betrekking op het openen van de site als op het inloggen op het platform.
Het onderzoek werd uitgevoerd op initiatief van Internetvista zelf. Volgens Braem is de technische onderbouw van Tax-on-web niet optimaal. “Ik geloof dat de sizing van de architectuur niet voldoende is", besluit Braem.
Kabinet tevreden
"Er zijn twee dagen geweest waarop er erg veel mensen op Tax-on-web inlogden, en dat waren 1 en 2 juli", reageert Sophie Van Demalleghem, woordvoerder van minister van Financiën Didier Reynders. “Soms werden enkele minuten vertraging gemeten, maar het is logisch dat het dan wat trager gaat.”
Volgens het kabinet wordt er elk jaar gestreefd om het nog wat beter te doen, maar over het algemeen is men heel tevreden over de prestaties van het platform. En die vertragingen, dat heeft ook wel met de aard van de Belg te maken, weet Van Demalleghem. “Het is nu eenmaal zo dat vele Belgen tot het laatste moment wachten om hun belastingbrief in te vullen.”