Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.

Televisiekijken op de traditionele manier boet jaar na jaar aan kijkers in ten voordele van zogenaamde ‘over the top’(OTT)-video. OTT-video zijn videostreams van TV-content via het internet. Internet als televisiemedium wordt steeds populairder en het Europese voetbalkampioenschap illustreert dat op een spectaculaire manier. Akamai ondersteunde als content delivery netwerkprovider zo’n 35 bedrijven over de hele wereld met het opzetten van videostreams. Het Akamai-platform is een grote speler voor dergelijke zaken.

Het bedrijf laat weten dat het tijdens het EK maar liefst 3,3 miljoen simultane videostreams van de finale te verwerken kreeg. Op zijn piek was dat goed voor een datastroom van een enorme 7,3 terabit per seconde. Daarmee verbreekt de EK-finale het vorige record op naam van de halve finale tussen Nederland en Argentinië twee jaar geleden. Toen sprak Akamai van 7 Tbps. Duitsland – Italië was de op één na meest bekeken match met 2,7 miljoen streams, goed voor 6 Tbps, gevolgd door Duitsland – Frankrijk met 2,6 miljoen streams en 5,9 Tbps.

Dat het verbruik van OTT-video stijgt, hoeft niet te verbazen. Steeds meer mensen grijpen naar tv-alternatieven omdat het aanbod steeds groter wordt. Denk daarbij niet alleen aan Netflix, maar zeker ook aan tv-zenders die zelf live streams aanbieden via hun website. Zo kon je het WK in België perfect via de website of de app van Sporza volgen.

Het aanbieden van kwalitatieve live videostreams op dergelijke grote schaal is een huzarenstukje. De voorbereiding voor een event als het EK neemt maande in beslag. Akamai zelf is al een jaar bezig met het voorbereiden van het live streamen van de Olympische Spelen in Brazilië. De kans dat het EK-kijkrecord de spelen niet overleeft, is opnieuw groot.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang elke week het beste van Clickx in je mailbox.