Grid is een nieuwe dienst waarmee je videogames kan streamen vanaf de servers van Nvidia naar je Shield-apparaat.

Nvidia wil bewijzen dat het gamen serieus neemt, en niet alleen met krachtige grafische chips. Het bedrijf heeft Grid onthuld, een streamingdienst voor spellen. Het afgelopen jaar zijn de eerste tests uitgevoerd.

In eerste instantie is Grid met twintig games alleen beschikbaar in Noord-Amerika en exclusief op Shield-gadgets, zoals de Shield Tablet (startprijs 299 dollar, zonder controller ter waarde van 60 dollar) en het Shield Portable Gamingapparaat (voor 199 dollar).

Een preview van Grid is vanaf volgende week te krijgen via een softwareupgrade op Shield-apparaten. De dienst blijft tot juni gratis. Daarna is het de bedoeling dat de gebruikers een vergoeding betalen aan Nvidia. De hoogte hiervan is nog niet bekend. In West-Europa komt de dienst in december online. Tot de beschikbare games horen onder meer populaire titels als Batman: Arkham City, Borderlands 2 en Dead Island. Het is de bedoeling dat er wekelijks nieuwe titels worden toegevoegd.

Het streamen van muziek en films is dankzij Spotify en Netflix razend populair. Het streamen van games is nog niet echt aangeslagen bij het grote publiek. Een grote oorzaak hiervoor is de vertraging tussen de gebruiker en het spel. Nvidia beweert dat zijn Grid-technologie de lag verbetert en de opstarttijd van een game aanzienlijk sneller is in vergelijking met diensten als Sony's Playstation Now.

Nvidia wordt naast Playstation Now en OnLive de derde grote speler op de online streamingmarkt voor games. Hoewel Shield Tablet op Android draait, kan de Grid-dienst alleen gebruikt worden op Shield-apparaten. Net zoals Playstation Now alleen werkt op apparatuur van Sony.

Uitdaging

Er bestaat veel scepticisme of Nvidia in staat is een streamingdienst van de grond te krijgen én draaiende te houden. Als het bedrijf een dienst wil creëren die zichzelf kan onderhouden, dan moet het spellenaanbod uitgebreid worden. En de klantenkring van Shield-producten moet veel groter. Dat denkt Lewis Ward, videogame-analist bij IDC.

Ward geeft aan dat IDC eerder dit jaar een onderzoek heeft gedaan onder 5.000 gamers in de Verenigde Staten. Niemand daarvan beschikte over een Shield Portable. Hoewel de verkoop nadien is toegenomen, is de basis niet veel groter dan een paar honderdduizend. Niet voldoende om een winstgevende cloudgamingdienst te draaien.

De uitdaging voor Nvidia is mensen overtuigen dat zijn dienst beter is dan die van Sony en OnLive. Daarna moet het Grid per licentie uitgeven aan telecommunicatieproviders en webhosts. “De pot met goud hier is het verkopen van de serverchipset en server-bladetechnologie aan alle providers ter wereld die iets willen doen met cloudgaming”, denkt Ward.