Vanaf oktober kan je je telecomcontract sneller en makkelijker opzeggen. Maar wat mag en wat mag niet? Onze collega's van ZDNet vroegen het aan het BIPT.

Vanaf oktober kan je je telecomcontract sneller en makkelijker opzeggen. Maar wat mag en wat mag niet? Onze collega's van ZDNet vroegen het aan het BIPT, de Belgische regulator voor de postdiensten en de telecommunicatie.

Het belangrijkste om te weten is dat je voortaan ongeacht je contract na zes maanden kosteloos mag opstappen. Maar mocht je in de komende maanden botsen op een sluwe telecomverkoper of een onduidelijk aanbod, dan lees je hier de voornaamste nuanceringen in tien vragen en antwoorden.

1 Geldt de nieuwe telecomwet enkel voor gsm-contracten?
Neen, de wet geldt voor alle contracten inzake elektronische communicatie. Het gaat hier om vaste telefonie, gsm, internet, tv-diensten en een gezamelijk aanbod van verschillende diensten zoals de Packs van Belgacom of de Shakes van Telenet.

2 Mag ik ook opstappen bij een indexering?
Ja, je mag bij elke wijziging het contract zonder boete opzeggen. Je operator moet je ten minste één maand vooraf op de hoogte brengen van de wijzigingen.

3 Hoe kan ik mijn contract opzeggen?
Dat kan door alle schriftelijke middelen en zonder dat je een reden moet opgeven. Je brief hoeft dus niet aangetekend te zijn. Telefonisch en per sms kan in principe niet, tenzij je operator hiervoor zelf een specifiek nummer of e-mailadres heeft opgegeven.

4 Gelden de nieuwe regels enkel voor consumenten?
Dat hangt er van af. In principe wel, maar er zijn enkele belangrijke bepalingen die ook gelden voor zakelijke klanten met maximum 5 oproepnummers.

Net zoals bij consumenten moet bij deze klanten een contractverlenging schriftelijk worden bevestigd, krijgen ze een gratis gespecifieerde basisfactuur en mogen ze kosteloos opzeggen na zes maanden, inclusief bepalingen rond verkregen eindapparatuur.

5 Wat als ik een contract van twee jaar teken waarbij ik een gratis toestel krijg?
Dit contract mag je nog steeds opzeggen vanaf zes maanden, maar je gaat dan wel de restwaarde van het toestel moeten betalen, ongeacht of dit een gsm, tablet, tv of een ander toestel is.

6 Wordt de waarde van zo’n ‘gratis’ toestel dan op voorhand vermeld?
Ja, je moet bij het contract verplicht een afschrijvingstabel meekrijgen. Daar kan je op lezen hoeveel je moet bijbetalen afhankelijk van de maand waarin je je contract stopzet. Ook moet je bij een contract kunnen lezen wat de eventuele kosten zijn wanneer je je abonnement opzegt (bijvoorbeeld na minder dan zes maanden).

7 Mag een operator eisen dat je één maand op voorhand schriftelijk opzegt, waardoor je pas na een maand kan overstappen?
Neen, het contract wordt stopgezet op het moment dat de consument kiest en voor zover dit technisch mogelijk is. Enkel wanneer je geen datum opgeeft kan het zijn dat de operator terugvalt op zijn eigen algemene voorwaarden.

Je mag dus perfect zeggen dat je ‘op 23 oktober 2012’ je abonnement wil opzeggen en dus niet vroeger of later. Handig om te weten voor wie zijn nummer wil behouden maar niet wil worden overgelaten aan de willekeur van de operator.

8 Wat moet je doen als je per ongeluk hebt toegezegd op een contractverlenging, bijvoorbeeld telefonisch?
Telefonisch verlengen kan niet meer. Je moet als operator uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming hebben, ongeacht je huidig contract.

Is er toch een probleem? Dan raadt het BIPT aan om de contractverlenging schriftelijk te betwisten.

9 Zijn er omstandigheden waarbij je toch voor langer dan zes maanden mag gebonden worden aan een abonnement, bijvoorbeeld bij bepaalde promoties?
Opnieuw ja en neen. Een operator mag je een contract aanbieden tot 24 maanden, je mag zelf beslissen om dat te beperken tot 12 maanden. Maar zelfs dan heb je het recht om je contract na zes maanden kosteloos op te zeggen.

Wel kan het zijn dat je na zes maanden (of vlak ervoor) een nieuw contract of een nieuwe promotie krijgt voorgeschoteld. Ga je hier op in dan ben je weer voor zes maanden gebonden.

10 Wat kan je als consument doen als je operator de regels niet volgt?
Het eerste aanspreekpunt is de klantendienst van je operator. Als daar geen oplossing uit de bus komt, of je bent niet tevreden met het antwoord, dan kan je terecht bij de ombudsman voor telecommunicatie. Bezorg hem ook een kopie van de klacht aan je operator, inclusief het antwoord dat je zelf kreeg.

Voor problemen met betaalnummers (0900-lijnen) en betalende sms’en kan je terecht bij de Ethische Commissie voor Telecommunicatie. Gaat het om illegale handelspraktijken en problemen met de toepassing van de economische regelgeving, dan kan je terecht bij de FOD Economie, of wanneer het specifiek om telecom gaat bij het BIPT zelf.

Ondanks de dalende prijzen en flexibelere contracten, blijft het BIPT wel aanraden om bij een nieuw contract de prijzen te vergelijken.  Dat kan via www.bestetarief.be waar je op basis van je recentste factuur het beste tarief kan kiezen.