Facebook begint deze week met advertenties die in je nieuwslijst opduiken. Wegklikken kan, weigeren niet.

Voorlopig blijft het binnen de perken. Zo belooft Facebook dat het momenteel om één advertentie per dag gaat. De berichten zullen willekeurig opduiken in je nieuwslijst en gelabeld zijn als 'featured'.

De verhalen zelf zijn vergelijkbaar met de gesponsorde verhalen die momenteel aan de rechterkant van je Facebookpagina staan. Als je een bepaald merk ‘leuk vindt’ en dat merk of bedrijf adverteert bij Facebook, dan duikt jouw voorkeur op in de featured of gesponsorde verhalen op de site.

Kiezen om geen reclame te ontvangen gaat niet. Maar wie met de muis over een advertentie in de nieuwslijst gaat, krijgt hier wel de optie om ze te verwijderen.

Het is onduidelijk of Facebook op termijn meer advertenties in de nieuwslijst gaat zetten. Tegelijk blijft het gebruik van andere Facebookvrienden in reclame een gevoelig onderwerp. In de VS loopt bijvoorbeeld al een rechtszaak tegen de sociaalnetwerksite omdat het volgens sommigen niet kan dat de naam en foto van iemand worden gebruikt voor reclame zonder toestemming.