Google doet een toegeving in de discussie rond het gratis tonen van artikels van betaalde nieuwssites. Krantenpagina's kunnen voortaan aangeven dat gebruikers na de eerste klik worden doorgestuurd naar een registratiepagina.

Google doet een kleine toegeving in de discussie rond het gratis tonen van artikels van betaalde sites. Krantenpagina’s zoals The Wall Street Journal kunnen voortaan aangeven dat gebruikers na de eerste klik worden doorgestuurd naar een registratiepagina.

Het zogenaamde First Click Free-programma moet de brug slaan tussen nieuwswebsites vindbaar houden en het probleem dat hun artikels op Google te lezen zijn zonder dat de krant daar bezoekers of inkomsten voor krijgt. In het systeem is de eerste pagina die de gebruiker opent gewoon te bekijken. Wanneer je doorklikt, beland je op een registratiepagina.

Sites die het programma willen gebruiken, kunnen de gratis klik aanpassen. Zo kun je tot vijf gratis klikken per dag per gebruiker toelaten. Al is het nog onduidelijk hoe makkelijk dit te omzeilen valt met een dynamisch IP-adres of door de cookies uit je browser te wissen.

Opmerkelijk
De toegeving van Google is opmerkelijk. De afgelopen maanden hebben mediabedrijven duidelijk gemaakt dat ze niet blij zijn met de manier waarop Google hun artikels weggeeft. Rupert Murdoch van News Corp overweegt zelfs om zijn sites uit de index van de zoekmachine te halen. Microsoft bood hem daarna aan om ze tegen betaling op Bing te tonen.

Tegelijk geeft Google met zijn programma impliciet aan dat het vreest dat de actie van Murdoch succes zal hebben. In België is de discussie tussen de Franstalige krantensites en Google News immers al voor de rechter uitgevochten. Maar op dat moment was er geen sprake van een aanpassing.