Een fout schrijven in een mail is snel gebeurd. Gelukkig zijn er manieren om de berichten terug te halen alvorens ze op hun bestemming aankomen.

Wanneer je snel een mail wilt beantwoorden, kan je al wel eens flaters begaan. Schrijffouten, vergeten bijlages of zelfs de verkeerde ontvanger zijn problemen die je liever wilt voorkomen. Gelukkig zijn er in Outlook manieren om ervoor te zorgen dat een mail die je hebt uitgestuurd weer wordt teruggehaald. De ontvanger van het bericht zal nooit weten dat er oorspronkelijk een grote dt-fout in de tekst stond.

Je kan e-mails uitstellen van 1 tot 120 minuten.

Stap 1 / Uitgesteld versturen

Alvorens je in staat bent om slechte mails terug te halen nadat ze zijn uitgestuurd, moet je in Outlook instellen dat de berichten niet onmiddellijk verzonden mogen worden. Ga hiervoor naar het tabblad Bestand en klik onder Info op Regels en waarschuwingen. Een venster zal zich openen, waarin je op Nieuwe regel moet klikken. Selecteer onder Beginnen met een lege regel op Regel toepassen op berichten die ik verzend en klik tweemaal op Volgende. Outlook zal je waarschuwen dat de regel zal worden toegepast op elk bericht dat je verstuurt, wat uiteraard de bedoeling is. In de volgende lijst moet je wel een actie kiezen. Vink aflevering van het bericht een aantal minuten uitstellen aan en de regel zal in het onderste vak verschijnen. Klik op de onderlijnde tekst een aantal, zodat je kan instellen hoeveel minuten het versturen van berichten moeten worden uitgesteld. Kies het aantal minuten, klik op OK en druk op Voltooien. Zorg ervoor dat de regel die je hebt aangemaakt, is aangevinkt, klik op Toepassen en tenslotte op OK.

Zolang een bericht in Postvak UIT staat, kan je voorkomen dat het wordt verzonden.

Stap 2 / Verzenden annuleren

Wanneer je een mail verstuurt met uitstellen ingeschakeld, zal het bericht in het Postvak UIT terechtkomen. Pas nadat de tijd die je hebt opgegeven is verlopen, zal de mail worden verzonden. In de tijd dat het bericht in je Postvak UIT staat, heb je de tijd om het versturen ervan te annuleren. Wanneer je merkt dat er een fout in een mail staat, kan je best eerst bij Verzenden/ontvangen op Offline werken klikken. Hierdoor geef je jezelf meer tijd om het bericht terug te halen. Ga daarna naar het Postvak UIT, klik een mail aan en klik op het kruisje achter het bericht. De mail zal bij de verwijderde items terechtkomen en niet worden uitgestuurd.

Je kan per bericht beslissen om de mail uitgesteld te laten bezorgen.

Stap 3 / Bezorging uitstellen

Vind je het vervelend dat e-mails consequent met vertraging worden verzonden? Je kan eveneens kiezen om per mail een uitgestelde bezorging te gebruiken. Start hiervoor een nieuwe e-mail en ga bovenaan naar Opties. In het segment Meer opties zie je Bezorging uitstellen staan. Klik erop en kies een datum en tijd waarop het bericht moet worden verzonden. Net als bij voorgaande methode zal de mail in je Postvak UIT terechtkomen. Dit geeft je de kans om de mail te annuleren, alvorens het bericht is uitgestuurd.

Ook bij Gmail kan je het versturen van een e-mailbericht ongedaan maken.

Stap 4 / GMail

Gmail heeft eveneens een functie om verstuurde e-mails terug te halen. Ga naar de instellingen van de mailingdienst en klik op Algemeen. Vink de optie Verzenden ongedaan maken inschakelen aan en geef een annuleringsperiode op. Je hebt de keuze uit 5, 10, 20 en 30 seconden. Wanneer je hierna een mail uitstuurt, zal bovenaan een bericht verschijnen dat je vertelt dat het bericht is verzonden. Hier kan je eventueel op Ongedaan maken klikken.