De Amerikaanse editie van een van de oudste computertijdschriften ter wereld verschijnt vanaf vandaag enkel digitaal. In de Benelux blijft PC Magazine daarentegen zowel in print als op het web verschijnen.
De digitale overstap van PC Magazine wordt door sommigen als opmerkelijk gezien. Het blad is immers een van de oudste computertijdschriften en was in de Verenigde Staten qua oplage ooit groter dan het zakenmagazine Forbes.
In de voorbije jaren zette de redactie echter steeds meer in op pcmagazine.com – een contentrijke site die zeven miljoen bezoekers per maand lokt. Tegelijkertijd zakte de printeditie naar 700.000 lezers.
Geen gevolgen voor Belgische editie
In België blijft de licentiehouder van PC Magazine (die ook Clickx Magazine uitgeeft) opteren voor een crossmediale aanpak. Het tijdschrift blijft in gedrukte vorm bestaan en heeft een website. PC Magazine België organiseert bijvoorbeeld de jaarlijkse Product van het Jaar-verkiezing, die onlangs weer van start is gegaan.
"Onze markten zijn erg verschillend", zegt Thomas Buytaert, uitgever bij licentiehouder Minoc Business Press. "Wij combineren al jaren succesvol print en online, en dankzij een gerichte distributie blijven zowel lezers als adverteerders optimaal bediend worden, met behoud van het hoge redactionele niveau dat zij gewend zijn. Het enthousiasme van onze lezers maakt duidelijk dat die formule nog steeds optimaal werkt."