Klagen kan lonen bij Belgacom. Wie naar de klantendienst belt en zegt dat hij ontevreden is met de huidige limieten, krijgt in sommige gevallen aanzienlijk meer datavolume dan bij een standaardabonnement. Voorwaarde is wel dat je opnieuw intekent op een jaarcontract voor ADSL.
Het retentiebeleid moet voorkomen dat ontevreden klanten overstappen naar alternatieve providers. Volgens Belgacom-woordvoerder Jan Margot gebeurt het daarom "in zeer uitzonderlijke gevallen" dat een gratis volumeverhoging wordt toegestaan.
Het extraatje dat de klant in kwestie krijgt, is afhankelijk van een aantal factoren. Soms gaat het om een aantal maanden gratis internet. In andere gevallen wordt de datalimiet opgetrokken, soms tot 52 gigabyte per maand.
Belgacom is niet de enige die zijn volume verhoogt op aanvraag. Eerder bleek al dat Telenet bij wijze van proefproject 30 gigabyte extra geeft om klanten te behouden. Ook bij Proximus is het een publiek geheim dat klanten wiens abonnement afloopt bijna dezelfde promotievoorwaarden kunnen krijgen als nieuwe klanten. Telkens op voorwaarde dat je je contract verlengt.
Limietverhoging "ten gepaste tijde"
Dat Belgacom zijn limiet van 12 gigabyte per maand deze zomer optrekt, wil Margot niet gezegd hebben. "Dat wordt ten gepaste tijde aangekondigd", zegt hij. In mei kondigde concurrent Telenet al aan dat het zijn basisabonnement van 12 naar 20 GB per maand optrekt. Het is dus zeker niet uitgesloten dat concurrent Belgacom een soortgelijke aankondiging doet in de loop van de zomer.