Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Als je in Google of een andere zoekmachine een zoekterm ingeeft, krijg je meestal tientallen of honderden pagina’s met resultaten voorgeschoteld. Uit een recent onderzoek van Jupiter Research blijkt dat 62 procent van de surfers alleen maar de eerste pagina van dichtbij bekijkt; na drie pagina’s haakt zowat iedereen af. Bijna de helft van de zoekmachinegebruikers (41 procent) stuurt zijn zoekopdracht bij na het inspecteren van die eerste pagina, of zet zijn zoektocht verder met een andere zoekmachine.

Jupiter Research voerde in 2002 een gelijkaardig onderzoek uit, en toen bleek dat slechts 48 procent van de respondenten er na de eerste pagina zoekresultaten de brui aan gaf. De trend lijkt duidelijk: mensen willen sneller vinden waar ze naar op zoek zijn, en hebben geen tijd om door ettelijke honderden of duizenden resultaten te ploeteren.

Voor websitebouwers is het dus van levensbelang om hun site te optimaliseren, zodat hij in de top 20 van sites eindigt die aansluiten bij een relevante zoekopdracht. ‘Search engine optimalisation’ (of SEO) heet zoiets, en dat procédé wint dus steeds aan belang, niet alleen bij professionals, maar ook bij amateurwebmasters. Hoe hoog scoort joúw site als je een sleutelwoord ingeeft dat relevant is voor jouw doelgroep?