Het nieuwe meesterplan dat Elon Musk gisteren online zette op de website van Tesla, is eigenlijk een tweede deel van het “Secret Tesla Motors Masterplan” dat de entrepeneur tien jaar geleden ontvouwde. Het stippelt de toekomstvisie uit die Musk in gedachten heeft voor het autobedrijf en Solarcity, de zonnepanelenmaker waarmee het wil fuseren.
Zonnepanelen
De eerste stap van dat nieuw meesterplan moet leiden tot een nieuw type Powerwall, de thuisbatterij die Tesla een jaar geleden als pionier op de markt zette. Musk wil “een gemakkelijk te integreren en esthetisch aantrekkelijk zonnepanelendak-met-thuisbatterij-product creëren dat gewoon werkt”. Het is om die reden dat de CEO Tesla en Solarcity bij elkaar wil voegen. “We moeten beide combineren om de barrières te doorbreken van twee inherent verschillende bedrijven.[…] Nu Tesla klaar is om Powerwall in grotere hoeveelheden te verdelen en Solarcity klaar is om sterk gedifferentieerde zonnepanelen te voorzien, is de tijd rijp om ze samen te brengen.”
Grotere en zwaardere voertuigen
Met de Tesla Model 3 in de pijplijn bereikt Musk het doel dat hij in het eerste deel van zijn meesterplan voor ogen had. Een compacte SUV en “een nieuw soort pick-up truck” moeten het aanbod voor consumenten vervolledigen in de komende jaren.
Het bedrijf wil ook verder kijken naar andere vormen van transport. Om het globale wagenpark duurzaam te maken, moet Tesla volgens Musk nog twee andere soorten wagens produceren: grote vrachtwagens en stadsvoertuigen die vele passagiers kunnen meenemen. Het beschikbaar maken van die twee types moet een consumentenauto die nog goedkoper is dan de Model 3 overbodig maken, aldus Musk. Beide types zouden momenteel in vroege ontwikkelingsfase zijn bij de fabrikant en volgend jaar klaar zijn om voor te stellen aan het grote publiek. De vrachtwagen heeft al een naam gekregen: Tesla Semi.
Veiligere Autopilot
Bovenstaande plannen houden grotendeels verband met hardware, maar Elon Musk heeft ook een blauwdruk voorzien voor autonome software Autopilot. De CEO noemt geen jaartal of definitieve deadline, maar lijnt wel het streefdoel uit dat een einde zal maken aan de bèta-fase van de zelfrijdende software. Zodra Autopilot 10 keer veiliger is dan een wagen bestuurd door een menselijke chauffeur, zal het bèta-etiket verdwijnen. De software kwam onlangs nog negatief in het nieuws omdat een eerste verkeersdode gelinkt zou zijn aan het programma.
Het ultieme doel van het tweede deel van Musks meesterplan is het mogelijk te maken voor klanten om een centje bij te verdienen aan hun auto door deze te delen. “Je zal je auto kunnen toevoegen aan de Tesla-vloot gewoon door op een knop in de Tesla-app te drukken en deze zo inkomsten laten genereren terwijl je op werk bent of op vakantie.” Dat is uiteraard pas mogelijk wanneer auto’s volledig autonoom bestuurd kunnen worden. Je kan de volledige tekts van Elon Musk hier lezen.