Een man in Utah heeft op 29 april een nare ervaring met zijn Tesla Model S gehad. Nadat hij zijn auto had geshowd aan een voorbijganger, is hij de winkel binnen gestapt voor een paar aankopen. Vijf minuten later kwam hij de winkel buiten, en vond hij zijn Model S in licht gehavende toestand terug. Resultaat: een kapotte voorruit. De auto is vanzelf naar voor gereden en tegen een trailer gebotst, zonder dat de man in de buurt was. Althans, dat is het verhaal van de Model S-eigenaar.

Volledig autonoom

Je kan de Model S volledig zelf laten parkeren terwijl je in de auto zit, net als andere luxewagens ook kunnen, maar je kan de wagen ook laten parkeren via de Summon-functie zonder dat je in de wagen zit. Je moet eerst vooraf wel tweemaal op een knop duwen en bevestigen op het aanraakscherm voordat je mag uitstappen, maar de wagen kan dat. Gaat er iets fout? Dan moet je snel op een knop van de sleutel drukken, of in de Tesla-app. Blijkbaar heeft de wagen zichzelf blijven parkeren terwijl de man weg was, met de crash als resultaat. Summon is echter nog een beta-functie volgens Tesla, maar de hoeveelheid details die Tesla verzamelt over elke wagen is ongezien.

Wanneer je het hele statement van Tesla leest onderaan dit artikel, kan de automaker elke handeling perfect volgen, inclusief de tijd dat de autodeur open stond en hoelang de bestuurder van de auto is weggeweest. Hier kan je ineens ook lezen dat het verhaal van de man zelf niet helemaal klopt, omdat er meerdere handelingen nodig zijn om parkeren via Summon te activeren. Per ongeluk zou niet mogelijk mogen zijn. Ideaal voer voor verzekeraars.

Abnormale situatie

Toegegeven, zo’n automatische functie hoort gewoon altijd te werken, maar de situatie valt niet echt normaal te noemen. De trailer voor de Model S staat bijna één meter van de grond, waardoor de sonar (onder het Tesla-logo vooraan de auto) de trailer niet kan herkennen. Het enige meetinstrument op één meter hoogte is een camera die alles in het oog houdt, maar geen diepte registreert. De auto kan hier nooit weten dat de trailer op die hoogte zit, omdat het niet de taak is van de camera om dat te detecteren. Dat hoort de sonar te doen.

De eigenaar van het voertuig is nog steeds fan van zijn Tesla Model S, maar wil toch graag dat het merk de zaak onderzoekt dat de automatische parkeerfunctie niet zonder medeweten van de bestuurder mag worden ingeschakeld. Tesla heeft alvast een uitgebreid statement de wereld in gestuurd dat in detail uitlegt wat hun visie over de kwestie is. Wie het volledig doorleest kan alleen maar tot de conclusie komen dat de man volledig in fout is, en zelf voor de kosten mag opdraaien.

Volledig statement van Tesla:

Safety is a top priority at Tesla, and we remain committed to ensuring our cars are among the absolute safest vehicles on today’s roads. It is paramount that our customers also exercise safe behavior when using our vehicles – including remaining alert and present when using the car’s autonomous features, which can significantly improve our customers’ overall safety as well as enhance their driving experience.

Summon, when used properly, allows Tesla owners to park in narrow spaces that would otherwise have been very difficult or impossible to access. While Summon is currently in beta, each Tesla owner must agree to the following terms on their touch screen before the feature is enabled:

This feature will park Model S while the driver is outside the vehicle. Please note that the vehicle may not detect certain obstacles, including those that are very narrow (e.g., bikes), lower than the fascia, or hanging from the ceiling. As such, Summon requires that you continually monitor your vehicle’s movement and surroundings while it is in progress and that you remain prepared to stop the vehicle at any time using your key fob or mobile app or by pressing any door handle. You must maintain control and responsibility for your vehicle when using this feature and should only use it on private property.

Unfortunately, these warnings were not heeded in this incident. The vehicle logs confirm that the automatic Summon feature was initiated by a double-press of the gear selector stalk button, shifting from Drive to Park and requesting Summon activation. The driver was alerted of the Summon activation with an audible chime and a pop-up message on the center touchscreen display. At this time, the driver had the opportunity to cancel the action by pressing CANCEL on the center touchscreen display; however, the CANCEL button was not clicked by the driver. In the next second, the brake pedal was released and two seconds later, the driver exited the vehicle. Three seconds after that, the driver’s door was closed, and another three seconds later, Summon activated pursuant to the driver’s double-press activation request. Approximately five minutes, sixteen seconds after Summon activated, the vehicle’s driver’s-side front door was opened again. The vehicle’s behavior was the result of the driver’s own actions and as you were informed through multiple sources regarding the Summon feature, the driver is always responsible for the safe operation and for maintaining proper control of the vehicle.