Het gebruiken van een smartphone tijdens het rijden, wordt door velen als een kleine overtreding aanzien. Toch kan dit gedrag erg grote gevolgen hebben.



Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Uit een Europese studie blijkt dat 37 procent van de Belgen wel eens zijn sms’en of e-mails nakijkt achter het stuur. Bovendien bellen tussen de 30 en 35 procent van chauffeurs op onveilige manieren tijdens het rijden, ondanks alternatieven zoals handfree bellen. Deze cijfers maken dat België bij de koplopers in Europa hoort op het vlak van smartphonegebruik achter het stuur.

Dag van de hoffelijkheid

De ‘Europese dag van de Hoffelijkheid in het Verkeer’ (25 maart) nadert met rasse schreden. Fidea vindt deze week daarom uitermate geschikt om mensen op te roepen hun smartphone in de auto uit te schakelen. Op deze manier wil de verzekeraar hoffelijk en verantwoord rijgedrag extra onder de aandacht brengen. “Mensen zijn zich nog niet voldoende bewust van de gevaren van de combinatie smartphone en rijden. Bestuurders beseffen dat het voor afleiding zorgt, maar laten zich toch nog steeds verleiden. Ieder ongeluk is er één te veel en daarom pleiten wij voor sensibiliseringscampagnes specifiek gericht op het smartphonegebruik achter het stuur,’ legt Christel Michiels, woordvoerder van Fidea uit.

BOB-campagnes

Tegenwoordig is drinken achter het stuur een groot taboe, maar er is een tijd geweest dat dit gevaarlijke fenomeen als normaal werd aanzien. Door jarenlang sensibiliseringsacties, zoals de BOB-campagnes, is de mentaliteit rond drinken en rijden stilletjes aan veranderd. Fidea hoopt het smartphonegebruik achter het stuur op een soortgelijke manier terug te dringen. “De vergelijking tussen het gebruik van de smartphone achter het stuur en rijden onder invloed is niet uit de lucht gegrepen. Mensen weten dat beide situaties risico’s inhouden, maar passen niet altijd hun gedrag hieraan aan,” aldus Fidea. De doelgroep waar Fidea zich voornamelijk tot wil richten is die van jongeren. Bestuurders tussen 18 en 24 jaar lopen sowieso meer risico op verkeersongevallen. Bovendien is de smartphone het populairst binnen deze groep.