Tesla, het autobedrijf van Elon Musk, plaatst op zijn blog een reactie op een artikel dat eerder deze week in Bloomberg verscheen. Daar stond George Hotz in de schijnwerpers. De 26 jarige verdiende zijn strepen door als eerste de beveiliging van de PlayStation 3 te kraken, alsook die van de iPhone. Nadat hij Sony en Apple tegen de schenen stampte, richtte het jonge talent zich op Google en Tesla. Niet door hun systemen te hacken, maar door op een maand tijd een Honda Acura uit te rusten met een zelf in elkaar getimmerd autonoom rijsysteem.
Zeg eens neen tegen Musk
De zelfrijdende auto van Hotz kan volgens hem hetzelfde als Tesla’s autopilot: autonoom rijden op de autosnelweg. Hotz claimt dat Tesla’s technologie gebaseerd is op die van Mobileye, een Israëlisch bedrijf dat technologie voor zelfrijdende wagens ontwikkelt. Enkele jaren geleden sprak de hacker naar eigen zeggen met Musk, die hem een contract aanbood voor de ontwikkeling van de nodige software.
Hotz was ‘niet op zoek naar werk’, en besloot iets te laten weten aan Musk wanneer hij Mobileye had verslaan. Dat zou dus nu gelukt zijn. De hacker demonstreerde zijn zelfrijdende wagen aan de journalist van Bloomberg, die kan bevestigen dat de Honda wel degelijk autonoom over de autosnelweg reed, bochten nam en correcties doorvoerde. Hotz stelde het hele zelfrijdende systeem samen met consumentenhardware voor een budget van minder dan 1.000 dollar. Het systeem dat de Honda aanstuurt bestaat uit gpu’s voor consoles, een snelle Intelprocessor, en enkele camera’s en een aantal sensors.
Beter dan Tesla
Binnen enkele maanden hoopt de Amerikaan dat zijn eigen creatie de Tesla zal verslaan. Lukt dat, dan heeft hij aangetoond dat huidige ontwikkelaars van autonome software met achterhaalde en overprijsde projecten bezig zijn. Dat Hotz een zelfrijdende auto heeft gebouwd lijkt buiten kijf te staan, en toch is Tesla niet onder de indruk.
In de blogpost geeft het bedrijf toe dat het niet al te moeilijk is (voor erg getalenteerde computertovenaars, nemen we aan) om een wagen te ontwikkelen die zelf rijd. Het probleem zit volgens Tesla bij de betrouwbaarheid. Een autonome auto die 99 procent van de tijd juiste beslissingen neemt is een ongezien knappe verwezenlijking voor één persoon, maar voor een autobouwer is dat niet genoeg. 99,9999 procent is het absolute minimum, en het is in die kleine procentpunt dat de echte uitdaging schuilt.
We zijn zelf geen experts in machine learning, autonome wagens of artificiële intelligentie, dus we laten het aan jou over om een oordeel te vellen. Wij vinden de toon van Tesla’s blogpost in ieder geval verdacht defensief, wat ons doet vermoeden dat Musk en de zijnen toch enigszins geschrokken zijn van Hotz’s creatie, maar dat is niets meer dan speculatie.
Verder claimt Tesla dat zijn eigen software voor de Model S niet van MobilEye komt zoals George Hotz claimt. “Onze technologie is helemaal in-house ontwikkeld”, klinkt het. Tesla maakt wel gebruik van enkele MobilEye-hardwareonderdelen.