Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Wat is het gsm-nummer van je partner? Of het telefoonnummer van de school van je kinderen? Weet je van buiten hoe je je werk moet bereiken? De kans is groot dat je tenminste één van deze nummers niet van buiten kent, maar hoogstwaarschijnlijk is het telefoonnummer van de woonst waar je een decennium geleden vertoefde geen enkel probleem.

Een onderzoek bij 6.000 consumenten van 16 jaar en ouder, uitgevoerd door Kaspersky, toont aan dat onze smartphone een extensie wordt van ons geheugen, maar daar betalen we een prijs voor. We schrikken er niet voor terug om belangrijke informatie aan een mobiele telefoon toe te vertrouwen, en zelfs vakantieherinneringen nemen we met het kleinood. Resultaat: we rekenen zo hard om onze smartphone dat we ons belangrijke dingen niet meer kunnen herinneren.

Uit het onderzoek blijkt dat 64 procent van de ondervraagden (met kinderen) in de Benelux het telefoonnummer van zijn kroost niet uit het hoofd kent. Slechts 8 procent kan de school van de kleine rakkers bereiken zonder de contactgegevens bij de hand te hebben en minder dan de helft kent het nummer van z’n werk van buiten. 60 procent van de deelnemers aan het onderzoek weet dan weer wel het telefoonnummer van de plaats waar ze tussen hun 10 en hun 15 woonden.

Geen back-up

Rampzalig is dat niet. De smartphone is een uitvinding die ons leven gemakkelijker maakt, en daar mogen we gebruik van maken. Het is wel belangrijk dat we beseffen hoe waardevol onze eigen ‘externe geheugenkaart’ intussen is. Daar knelt het schoentje: uit de cijfers van Kaspersky blijkt dat vier op de tien respondenten tussen de 16 en de 24 jaar, en een even groot percentage van de vrouwen, het verlies van de gegevens op de smartphone als rampzalig zou zien. Eén op de vier in dezelfde categorieën slaagt er toch in geen back-up te hebben voor die belangrijke gegevens. Met andere woorden: hun smartphone is de enige plaats waar ze foto’s en contactgegevens bewaren.

Vermoedelijk moeten we die cijfers met een korreltje zout nemen: wie zo weinig computerkennis heeft dat hij geen back-up neemt van foto’s en video’s, zal vermoedelijk niet extra zijn best hebben gedaan om zijn contactpersonen te niet te synchroniseren met de servers van Google, Apple of Microsoft. Het onderzoek toont aan dat het zogenaamde Google Effect, de impact op ons geheugen van het feit dat we informatie ten allen tijde kunnen opzoeken, zich ook laat voelen in persoonlijke info. Dat er nog mensen rond lopen die erg gehecht zijn aan de beelden op hun telefoon, maar toch geen back-up nemen van de gegevens, schrikken wij nog het hardst van.