Laten we een kat een kat noemen: iOS 8 is een rommeltje. En het gaat hier niet om cosmetische foutjes als een verwarrende gebruikersinterface of lelijke achtergronden. Dan zou je alles nog met de mantel der liefde kunnen bedekken. Deze bugs zitten in zaken als wifi, gsm-verbindingen, bluetooth, de stabiliteit en de performantie van het systeem.

Dit zijn bugs die mensen het leven zuur kunnen maken. Dit zijn bugs die eigenlijk al uit iOS 8 hadden moeten verwijderd zijn, voor het ding op de markt kwam. Of die tenminste met de eerste of tweede update hadden verholpen moeten worden. Maar dat gebeurde niet.

Op het eigen forum van Apple staat een gigantisch lange post over de problemen die mensen met Wi-Fi hebben. De eerste berichten dateren van de tijd dat iOS 8 uit kwam. Dit gaat dus over zware problemen die al vanaf dag één aanwezig zijn en waardoor mensen met eerst een perfect werkende iPhone hadden, nu met een veredelde boekensteun zitten.

Er zitten berichten tussen van gebruikers die in vijf maanden tijd, om wat voor reden dan ook, nooit een goed functionerende telefoon hebben gehad. Sommige klanten hebben hun telefoon verschillende keren omgewisseld bij Apple in de hoop een werkend exemplaar te bemachtigen. Tevergeefs. Andere gebruikers hebben de handdoek gewoon in de ring gegooid.

Ik ben er vrij zeker van dat Apple deze situatie niet aangenaam vindt. Het probleem is echter dat het bedrijf de indruk geeft dat het haar allemaal niet veel kan schelen. Er is geen enkele boodschap terug te vinden van Tim Cook of een andere topman van Apple die een oplossing kan bieden. Zelfs geen berichtje à la “we zijn er mee bezig”. Gebruikers met problemen moeten gewoon blijven wachten en hopen dat er een oplossing komt in de volgende update van iOS 8.

En die Wi-Fi-problemen staan lang niet alleen. Hier zijn nog een paar andere struikelblokken, samen met mogelijke oplossingen of manieren om ze te omzeilen.

  • Wifi-problemen: volgens sommige gebruikers kan het resetten van de netwerkinstellingen hier soelaas brengen (en dat was voor mij inderdaad het geval). Ga daarvoor naar Instellingen – Algemeen – Stel Opnieuw in – Herstel Netwerkinstellingen. Andere gebruikers melden ook dat het compleet wissen van de iPhone of iPad helpt, al zal dan  natuurlijk alles opnieuw moeten installeren. Ga daarvoor naar Instellingen – Algemeen – Stel Opnieuw In – Wis Alle Inhoud En Instellingen.
  • Bluetooth-problemen: er zijn berichten dat het ontkoppelen van alle verbonden apparaten werkt, maar de beste oplossing lijkt er in te bestaan om alles op het apparaat te wissen en opnieuw te beginnen: Instellingen – Algemeen – Stel Opnieuw In – Wis Alle Inhoud En Instellingen.
  • Geen gsm-verbinding: Dit lijkt weg te gaan door de verbinding aan en uit te zetten (Netwerk – Mobiel Datanetwerk – aan en uit zetten). Ook de vliegtuigmodus aan en uit zetten kan helpen.
  • Batterijproblemen: Wie tijd en zin heeft, kan deze thread op Apple’s forum doorploegen (het is er één van verschillende over hetzelfde onderwerp).
  • App-problemen: Het enige wat je hier kan doen, is de app verwijderen en opnieuw installeren (pas op, hierbij kan je gegevens kwijtspelen). Als dat niet werkt, zit er niks anders op dan te wachten op een update of een alternatieve app te zoeken.