In een interview met The New Yorker heeft Jonathan Ive, de Senior Vice President van de designafdeling van Apple flink uitgehaald naar Motorola. Hoewel hij Motorola niet specifiek bij naam noemt, valt af te leiden dat Sir Ive, geridderd voor zijn bijdrage aan design, het niet eens is met het idee van de Moto Maker. Met dit programma kan de consument zijn Moto X volledig personaliseren, met keuzes uit verschillende kleuren, het gebruik van leer, graveringen, etcetera.

Ive zegt:

“De toegevoegde waarde van het toestel is ‘maak het zoals je wil. Je kan elke kleur kiezen die je wil.’ Ik vind dat je op die manier wegloopt van je verantwoordelijkheid als designer”.

In een reactie tegenover de BBC zegt Rick Osterloh, de baas van Motorola, dat zijn bedrijf een “andere filosofie” aanhangt:

“Onze overtuiging is dat de gebruiker betrokken moet worden in het design van producten. Wij maken de volledige productielijn beschikbaar, en eerlijk gezegd hebben wij hierin een tegenovergestelde benadering dan Apple”.

Maar een sneer terug kon natuurlijk niet uitblijven:

“Wij zien een dichotomie in de markt; er zijn bedrijven als Apple die belachelijk veel geld vragen, maar dat is volgens ons niet de toekomst. Wij geloven dat de toekomst ligt in het aanbieden van een gelijkwaardige ervaring en keuze voor een toegankelijke prijs. Het grootste falen van de telefoonindustrie is tegelijk haar grootste kans, namelijk, het maken van echt goede, betaalbare apparaten voor mensen die niet zoveel geld willen besteden. Een goede smartphone en een goede mobiele ervaring zou geen luxe moeten zijn, maar toegankelijk voor iedereen.

In het interview vliegt Ive ook met gestrekt been in de richting van Toyota. Hij suggereert dat Toyota’s Echo model “schokkerend” is:

“Het is verbijsterend, of niet? Het is gewoon niets, of wel? Het is gewoon smakeloos”.

Toyota heeft nog niet gereageerd.