In Nederland groeit het gebruik van sociale media allang niet meer. De nieuwswaarde en invloed van berichten die erop verschijnen stijgen nog wel.

Je zou denken dat het gebruik van sociale media nog elke dag halsoverkop toeneemt, maar dat is niet waar. In elk geval niet in Nederland, waar volgens ING het gebruik constant blijft, al sinds 2012.

De bank onderzoekt dit jaarlijks, en komt deze maand na bevraging van 1.510 consumenten tot een paar interessante conclusies.

Online nieuws niet minder betrouwbaar
Online nieuwssites worden volgens ING nu iets minder gelezen, maar ze blijven de meest gebruikte online nieuwsbron, vóór sociale media. Van de sociale netwerken is Facebook in Nederland de populairste, liefst 71% van de consumenten doet er wekelijks iets mee.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral de afzender van nieuws, het nieuwsmerk, belangrijk is voor de geloofwaardigheid van een bericht. Of dat nieuws gedrukt wordt of online verschijnt maakt niet uit. Tweets worden wel als minder betrouwbaar en impactvol ervaren. Dat komt door het gebrek aan toelichting bij het bericht.

Blendle doet het niet slecht
Besloten nieuwssites zoals Blendle en De Correspondent maken toch al hun opmars, al is deze bescheiden: 9% bezoekt deze wekelijks.

Maar voor de meeste consumenten zijn deze sites nog relatief onbekend. Zij vinden dat traditionele media, websites van kranten, online nieuwssites en nieuwsapps nog steeds de meeste invloed hebben op hun kennis en gedrag. De impact neemt toe naarmate men een mediumtype betrouwbaarder vindt.

Het verschil hierin met sociale media is wel afgenomen. Waar traditionele media vorig jaar vijf à zes keer zoveel invloed hadden als sociale media, is dat in 2014 nog slechts 3,5 keer.

Het onderzoek werd uitgevoerd door Social Embassy en Insites Consulting, in opdracht van ING.