Mobistar verwacht tegen het vierde kwartaal van dit jaar technisch klaar te zijn om zijn eigen internet- en televisieaanbod via de kabel uit te rollen.

Mobistar gaat eind dit jaar van start met de uitrol van een eigen internet- en televisieaanbod. Dat heeft de operator nogmaals bevestigd tijdens de presentatie van de resultaten van het afgelopen kwartaal.

Nadat eind vorig jaar de laatste hordes werden genomen voor de openstelling van de Belgische kabelmarkt, was Mobistar in januari van dit jaar de eerste alternatieve operator om een eigen aanbod van televisie- en vaste breedbanddiensten via de kabel aan te kondigen. De provider gaat daarvoor gebruik maken van de netwerken van Telenet en Voo.

Mobistar verwacht tegen het vierde kwartaal technisch klaar te zijn om met het nieuwe kabelaanbod van start te gaan, maar hoopt dat de regulatoren tegen dan ook de aangekondigde herziening van de groothandelstarieven zullen hebben afgerond. Dat zal volgens de operator pas echt een faire concurrentie op de kabelmarkt mogelijk maken.

Meer simkaarten dan Proximus
De afgelopen kwartaalresultaten waren beter dan verwacht voor Mobistar. De omzet in het tweede kwartaal lag op 312,2 miljoen euro, terwijl analisten 311,9 miljoen hadden verwacht. De winst bedroeg 15 miljoen euro, eveneens hoger dan de 10,8 miljoen euro die was voorspeld. De totale geconsolideerde omzet voor de eerste helft van 2014 kwam uit op 629,2 miljoen euro, een daling van 14,4 procent ten opzichte van vorig jaar.

Mobistar zag het aantal aangesloten simkaarten in België en Luxemburg op jaarbasis met 6,4 procent toenemen. In België bedient de operator 5.446.215 actieve simkaarten, waardoor hij voor het eerst boven concurrent Proximus uitkomt. Voor alle duidelijkheid: dat is inclusief simkaarten van MVNO’s die gebruik maken van het netwerk van Mobistar. Het aantal eigen mobiele klanten is op jaarbasis met 8,8 procent gedaald tot 3.038.403, terwijl het aantal MVNO-klanten met 40,6 procent is toegenomen tot 1.509.138.