Na de urenlange panne van afgelopen weekend, krijgt Telenet een hoop meldingen binnen over defecte modems.

Veel Telenet-klanten klagen dat hun modem niet meer werkt na de megapanne van afgelopen weekend. Dat schrijft De Morgen.

Zondagochtend 3 februari had een groot deel van de Telenet-klanten urenlang geen internet of vaste telefoon, en ondervonden ze problemen met interactieve digitale televisie. De panne ontstond in de nacht van zaterdag op zondag, toen omstreeks 3 uur een onderhoudsupdate werd uitgevoerd aan de servers die instaan voor het toewijzen van IP-adressen aan de toestellen van klanten.

De problemen werden zondagvoormiddag opgelost, en volgens Telenet waren alle getroffen klanten tegen 14 uur opnieuw online. Toch krijgt de operator vandaag meer meldingen dan gewoonlijk over defecte kabelmodems. “Dat kan het gevolg zijn van de panne en van vervolgens iets te vaak het toestel te resetten”, zegt woordvoerder Stefan Coenjaerts tegen De Morgen.

Eventuele problemen zouden dus niet meer te wijten zijn aan de panne, maar aan het herstel achteraf. Telenet gaf klanten de raad om hun modem te resetten na de problemen. Maar het toestel is er niet op voorzien om meermaals na elkaar te worden gereset, en kan dan stuk gaan.

Als je momenteel nog met problemen zit, bel je best eerst naar de klantendienst van Telenet. “Daar kunnen ze vanop afstand checken of je modem al dan niet stuk is. Is die niet defect maar heb je nog niet onmiddellijk internet, kan je eens proberen om je modem een uurtje helemaal te laten uitstaan”, zegt Coenjaerts nog.

Heeft je modem effectief de geest gegeven, dan zorgt Telenet dat er zo snel mogelijk een technieker langskomt om je modem gratis te vervangen. Daarnaast biedt Telenet aan iedereen die problemen heeft ondervonden een gratis film uit hun TV-theek.