Met een conflictdetectiesysteem wil de NMBS jaarlijks 27.000 treinen stipter laten rijden. De software moet sneeuwbaleffecten voorkomen.

Met een conflictdetectiesysteem wil de NMBS jaarlijks 27.000 treinen stipter laten rijden. De software moet sneeuwbaleffecten voorkomen.

Volgens Het Laatste Niews is het systeem begin september in gebruik genomen. Het verzamelt alle soorten data die relevant kan zijn voor de trein. Dat gaat van beschikbaar materiaal, personen en voertuigen tot het aantal reizigers met een beperkte mobiliteit en waar ze zich bevinden op de trein.

Alle vertragingen voorkomen kan het conflictdetectiesysteem niet voorkomen, maar het is wel de bedoeling dat het kan vermijden dat vertragingen zich opstapelen waardoor er op termijn soms verschillende treinen te laat aankomen.

Daarbij kunnen problemen zoals te weinig personeel door de software op voorhand kunnen worden voorspeld en vermeden.

Het Laatste Nieuws schrijft dat ook de spoorwegen in de buurlanden interesse hebben in het systeem. Tegen volgend jaar moet de software onder andere ook oplossingen aanbieden voor de ontdekte problemen. Of er ook algoritmes zijn om wilde stakingen te voorkomen is niet bekend.