Nu 3D-televisie in opkomst is, ligt de grootste uitdaging bij de programmamakers. Zij moeten in de toekomst shows maken die er zowel in 2D als 3D goed uitzien.



Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Nu 3D-televisie in opkomst is, ligt de grootste uitdaging bij de programmamakers. Zij moeten in de toekomst shows maken die er zowel in 2D als 3D goed uitzien.

In de Benelux zijn er zo goed als geen uitzendingen in 3D. Maar net zoals met de overstap naar hogedefinitiebeelden (HD) zit het er in de komende jaren wel aan te komen. Dat geeft programmamakers nieuwe uitdagingen, want er zal een periode aanbreken dat televisieshows in 3D moeten worden opgenomen, zonder dat ze de ‘oude’ 2D-kijker in de kou laten staan.

Nieuwe filmregels
Onze collega’s van CNet bespraken het probleem met Indigo Films, dat in de VS programma’s in 3D maakt. Zij zeggen dat er wel degelijk één versie wordt opgenomen, maar dat er nieuwe filmregels gelden zodra je een extra perspectief op het scherm krijgt.

Het filmen zelf is niet moeilijk. Een beeld vastleggen in 3D gebeurt in stereo, waarbij twee cameralenzen naast elkaar staan. In 2D gebeurt dat met één cameralens.

Wel zijn er nieuwe regels voor het filmen in 3D, zegt David Frank, president en executive producer van Indigo Films. Een voorbeeld hiervan is volgens hem dat een shot in 3D niet te lang mag duren. Anders loop je het risico dat kijkers zich misselijk voelen. Dit soort details zorgen ervoor dat wie kijkt in 2D op termijn anders gefilmde programma’s met kortere shots zal zien, omdat de show werd aangepast voor een 3D-opname.

Een ander verschil voor 2D-kijkers is dat ze binnenkort meer brede of medium shots zullen zien. Die zijn namelijk beter geschikt voor 3D. Een traditioneel shot zal bijvoorbeeld een close-up bevatten van een pen. Maar een versie in 3D hoeft dat niet te doen en kan de focus op de pen leggen door het beeld vanuit een aangepaste hoek te filmen.

Ritme ligt lager
Ook de snelheid verschilt tussen de twee technieken. Shows in 2D hebben een hoger ritme, waar scènes in 3D zich doorgaans trager ontplooien voor een grotere impact op het publiek.

Dat kan volgens Frank voor een deel worden opgevangen met aangepaste muziek die de toon zet voor de snelheid van de beelden. “De gewone 2D-versie heeft een snel ritme, dus zal die snelle muziek hebben zoals rock of drums. In 3D heb je bijvoorbeeld een breed shot waarbij je ook de bomen of de straat ziet opduiken, en het tempo vertraagt. Bij dat soort beelden hoort bijgevolg muziek met een trager ritme.