Telenet moet in zijn communicatie duidelijker melden dat het P2P-verkeer vertraagt. Dat heeft de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame beslist.

Telenet moet in zijn communicatie duidelijker melden dat het P2P-verkeer vertraagt. Dat heeft de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) beslist.

De JEP kreeg deze zomer een klacht binnen over de reclame en communicatie van Telenet. Het Mechelse kabelbedrijf gaf kort voordien toe dat het testen uitvoert met trafficshaping. Daardoor wordt P2P-verkeer regelmatig vertraagd. Het bedrijf doet dat omdat het zijn dataverkeer wil optimaliseren.

'Altijd het snelste internet'
Maar daarover kwam een klacht binnen bij de JEP. Telenet zegt in zijn reclame dat het altijd het snelste internet levert. Maar dat gaat in principe niet op wanneer je via P2P wil downloaden. In de disclaimer staat weliswaar dat dit enkel onder ideale omstandigheden is. Maar dat excuus telt volgens de JEP niet.

“Zij hebben een disclaimer, maar de technische factoren waar ze zich achter verschuilen, hebben ze zelf in handen”, verduidelijkt Piet Jaspaert, voorzitter van de JEP, aan onze redactie. “Dat ligt bijvoorbeeld anders bij een panne. Maar het beleid dat je zelf voert, kan je niet verhalen op een technische factor.”

Explicieter communiceren
Over P2P-verkeer vertragen doet de JEP geen uitspraken, maar wel over de manier waarop dit aan de klanten wordt gemeld. “Als zij testen uitvoeren die een negatieve impact hebben op de snelheid, dan moet dat explicieter worden gecommuniceerd”, zegt Jaspaert. Daarmee verwijst hij naar het feit dat Telenet de bewuste praktijk op zijn website wegmoffelt in de vragensectie. “Het staat wel op de website, maar we vinden dat het naar de klant toe ontoereikend is. Dit moet duidelijker.”

Telenet ging aanvankelijk in beroep tegen de eerste uitspraak. Maar ook in beroep werd deze week beslist dat het bedrijf het publiek onduidelijk of onvoldoende heeft geïnformeerd over de praktijken wanneer het ‘het snelste internet’ claimt.

ZDNet kon de beslissing van de jury inkijken en sprak ook kort met de man die de klacht indiende, die liever niet bij naam wordt genoemd. Als gebruiker van telecomforum Userbase stelde hij deze zomer vast dat torrentverkeer (dat over P2P gaat) met momenten trager ging. Daarop diende hij op 20 juli een klacht in bij de JEP. “Dit was de makkelijkste manier om er iets aan te doen”, zegt hij.

Telenet luistert
Telenet heeft zich bij de beslissing in beroep neergelegd. De JEP is geen rechtbank en legt dus ook geen boetes op. Wel moet het telecombedrijf zich schikken naar de uitspraak, wat het ook van plan is om te doen.

“Wij gaan dat advies volgen”, zegt woordvoerder Evelyne Nieuwland. “Dit is intussen al aangepast op de website. De disclaimer en voetnoten zijn gewijzigd en op de pagina van de internetproducten staat dat wij momenteel testen uitvoeren rond trafficshaping.”

Telenet heeft intussene een disclaimer toegevoegd onder de pagina's van zijn internetproducten.

Telenet heeft intussen op de pagina met zijn internetproducten toegevoegd dat het testen uitvoert die de snelheid kunnen beïnvloeden.

In spotjes op radio en tv verandert er op zich niets. Het bedrijf verwijst daar altijd door naar zijn website voor specificaties, waar de testen rond internetverkeer voortaan worden vermeld, zij het in de kleine lettertjes.

Testen blijven
Deze zomer raakte bekend dat Telenet P2P-verkeer op bepaalde tijdstippen en in bepaalde gebieden vertraagt. Het benadrukte daarbij dat het om een test ging om het internetverkeer zo efficiënt mogelijk af te handelen. Of een permanente vertraging er komt, antwoordde het bedrijf toen vaag. Wel bevestigt Telenet dat het vandaag nog steeds op regelmatige basis de testen uitvoert.