Tussen Antwerpen-Centraal en het station van Brecht, in de Noorderkempen, rijdt maandag de eerste Belgische trein op zonne-energie.

Tussen Antwerpen-Centraal en het station van Brecht, in de Noorderkempen, rijdt vandaag de eerste Belgische trein op zonne-energie.

Zo’n zestienduizend zonnepanelen staan op de zogenaamde Zonnetunnel, een 3,5 kilometer lange spoortunnel in Schoten en Brasschaat, naast het Peerdsbos. De totale dakoppervlakte bedraagt zo’n vijftigduizend vierkante meter.

"De zonnepanelen produceren energie voor de treinen, maar ook voor de spoorweginfrastructuur", vertelt Chloé Van Driessche, woordvoerder van spoorwegbeheerder Infrabel. "Treinen op groene energie rijden volledig normaal. Als reiziger zal je geen verschil merken met een gewone trein."

Infrabel spreekt van een Europese primeur. Nooit eerder werden treinen aangedreven door zonne-energie. Van Driessche noemt het project een mijlpaal in duurzame energie.

Volgens Van Driessche gaan er vanaf vandaag vierduizend groene treinen rijden per jaar. Elke dag sporen er zo’n vierduizend treinen door ons land. Dat wil zeggen dat één dag per jaar alle treinen groen zullen rijden.

Het project heeft 15,7 miljoen euro gekost. "Infrabel heeft er baat bij", aldus Van Driessche. "Wij kopen de schone energie over, in plaats van andere klassieke energie te kopen, die we gaan pompen op het spoorwegnet."