De Lijn heeft dit jaar al één miljoen tickets per sms verkocht. Een spectaculaire opmars ten opzichte van vorig jaar.

De Lijn heeft dit jaar al één miljoen tickets per sms verkocht. Een spectaculaire opmars ten opzichte van vorig jaar.

Het miljoenste ticket werd rond 9.00 uur vanmorgen aangekocht. Volgens de openbaarvervoersmaatschappij wordt dit jaar gemiddeld 15 procent van de tickets per sms besteld. Vorig jaar werden er over het gehele jaar 857.298 sms-tickets verkocht, goed voor zes procent van de totaalverkoop.

Die stijging heeft voor een groot deel te maken met de extra beschikbaarheid. Vorig jaar was de optie enkel voor klanten van Proximus, maar sinds begin dit jaar kunnen ook klanten van Mobistar en Base een ticket met hun gsm bestellen. De Lijn hoopt dit jaar 2,5 miljoen stuks te verkopen.

De mobiele ticketverkoop heeft volgens De Lijn ook impact op de stiptheid van zijn bussen. Dat komt doordat de verkoop van biljetten bij de buschauffeur met achttien procent is gedaald.

Geen registratie
Op dagbasis worden er 7.500 sms-tickets besteld. Reizigers hoeven zich voor het systeem niet te registreren, maar moeten voor het opstappen ‘DL’ sms’en naar 4884 voor een ticket van zestig minuten, of ‘DL120’ voor een vervoersbewijs van 120 minuten. De methode is niet enkel sneller voor klanten, maar is met respectievelijk 1,30 en 2,10 euro tot 28 procent goedkoper dan een gewoon biljet.