Wanneer je mensen door e-boeken ziet bladeren op een iPad of een iPhone, is de kans groot dat ze dat boek bij Amazon hebben gekocht en niet bij Apple. Dat wil Apple nu veranderen.

Wanneer je mensen door e-boeken ziet bladeren op een iPad of een iPhone, is de kans groot dat ze dat boek bij Amazon hebben gekocht en niet bij Apple. Dat wil Apple nu veranderen.

Applicatiemakers die e-boeken verkopen buiten hun apps, bijvoorbeeld via een website, worden binnenkort verplicht om de boeken ook in hun applicatie te verkopen. Aankopen via applicaties gaan via Apple, en het bedrijf vraagt toevallig dertig procent commisie.

Bestaande regel
Het fruitige bedrijf zegt dat het een bestaande regel opnieuw aanhaalt: een die Amazon, Sony, Google en andere e-boekenverkopers verplicht de werkmethode van hun applicaties aan te passen.

"Wanneer een applicatie klanten de mogelijkheid geeft boeken op internet te kopen, dan moet de klant hetzelfde boek ook via de toepassing kunnen kopen", zegt Applewoordvoerder Trudy Muller in een verklaring.

Amazon maakt Kindle-applicaties voor de iPad en de iPhone. Die toepassingen sturen lezers via een nieuw browservenster naar Amazons webwinkel. Sony verklaarde maandag dat Apple de Sony-app weigerde omdat het op dezelfde manier werkt.

Verrassend
De beslissing is toch verrassend, zegt Mike Shatzkin, hoofd van uitgeverijenconsulentenbureau The Idea Logical Company. Apple heeft lang geprofiteerd van de rijkdom aan multimedia voor zijn toestellen.

"De meeste mensen die op een iPad lezen, kopen hun boeken van andere mensen of bedrijven, en dat is geweldig voor Apple", zegt Shatzkin. "Op die manier worden er verschrikkelijk veel Appletoestellen verkocht, maar nog meer multimediale inhoud en toepassingen voor Apple-apparaten."

Het lijkt iedereen hoogst onwaarschijnlijk dat Amazon, Sony en andere bedrijven inkomsten of klanteninformatie zullen delen met hun concurrent Apple. Die laatste verkoopt trouwens zelf e-boeken in de iBookstore.

Apple omzeilen
Steve Haber, president van Sony’s digital reading business, zegt dat Sony aan andere manieren werkt om informatie naar Appleproducten te brengen. Haber kan echter niet uitweiden over welke plannen Sony in gedachten heeft.

Voorlopig past Apple de regel uitsluitend toe op digitale boeken. Maar andere applicaties verkopen ook zaken via een omweg. Films, tijdschriften, muziek of virtuele goederen in spelletjes zijn allemaal te koop via internet. Apple wil niet reageren op de vraag of het de regel ook op andere applicatietypes zal toepassen.

Krantenuitgevers ook boos op Apple
Eerder deze maand slaagde Apple er al in enkele krantenuitgevers op stang te jagen: het verplicht de uitgevers iPad-abonnementen te verkopen via de iTunes App Store. Op die manier krijgt Apple niet alleen de lijst van betalende abonnees in handen: ook hier vraagt het dertig procent van de inkomsten uit de abonnementenverkoop.

De veranderingen vallen dus sterk in het nadeel van de uitgevers uit. Apple geeft de kranten tot 31 maart om hun apps aan de eisen te laten voldoen.

External links

Amazon

External links

Sony