Bij ongeveer 200.000 klanten van de bank BNP Paribas Fortis werden betalingen meerdere keren van hun rekening afgehaald. De foute transacties werden snel gecorrigeerd.

Bij ongeveer 200.000 klanten van de bank BNP Paribas Fortis werden betalingen meerdere keren van hun rekening afgehaald. De foute transacties werden snel gecorrigeerd.

Alle geldafhalingen en betalingen met Bancontact vorige zaterdag tussen 14 en 16 uur werden donderdagochtend voor een tweede keer van de rekeningen gedebiteerd.

"Normaal gaan de uitgaven en afhalingen onmiddellijk van de rekening van de klant. Uit veiligheid wordt van deze transacties een kopie gemaakt die enkele dagen later wordt vernietigd, maar deze keer bleef de kopie om een onbekende reden in het computersysteem zitten", zegt Hilde Junius, woordvoerder van BNP Paribas Fortis.

"Donderdagochtend heeft een medewerker de kopie opnieuw geactiveerd, waardoor de bedragen van zaterdag nogmaals van de rekeningen werden gehaald. Een spijtige combinatie van een technisch mankement en een menselijke fout."

Volgens de woordvoerder hebben veel klanten niets gemerkt. "De fout gebeurde om 7.54 uur en was om vijf over twaalf hersteld. De klant zal hierover ook geen spoor meer terugvinden in de uittreksels. Het was natuurlijk wel vervelend voor de mensen die deze voormiddag niet konden betalen omdat hun rekening verkeerdelijk in het rood stond. We verontschuldigen ons voor dit ongemak."