Iedereen gebruikt Google, maar het is meer dan alleen maar een zoekmachine. Google haalt zijn inkomsten namelijk voor een groot stuk uit reclame, en onlangs kondigde het bedrijf een nieuwe methode aan die adverteerders toelaat om nog betere reclame aan te bieden. En om dat te kunnen doen, moeten de gewone surfers een stukje privacy opgeven.

Het nieuwe advertentiesysteem van Google is gebaseerd op het surfgedrag van de gebruikers. Tot voor kort werden advertenties afgestemd op de context van de webpagina waarop ze getoond werden, maar nu gaat Google een stapje verder en wordt er ook gekeken naar welke sites je eerder al bezocht en wat je surfvoorkeuren zijn.

Je kan die voorkeuren voor een stuk zelf beheren, door op deze pagina aan te geven waarin je zoal geïnteresseerd bent. Maar als je niet wil dat Google gegevens over jouw surfgedrag analyseert en gebruikt voor hun nieuwe advertentiemodel, kan je je ook uitschrijven.

Bij het bezoeken van sites die Google-advertenties tonen, wordt er namelijk een cookie op je computer gezet. Door je bij Google uit te schrijven op deze cookie, wordt er geen rekening meer gehouden met jouw specifieke voorkeuren. De advertenties krijg je nog wel te zien, maar je privacy is op die manier toch al iets beter beschermd.

Wie het echt grondig wil aanpakken, kan zelfs een plugin voor zijn browser installeren (IE of Firefox), zodat je permanent afgemeld blijft.

 

External links

Google-privacycentrum

External links

Google-advertentievoorkeuren