Ik heb onlangs iets gekocht op het internet. De betaling gebeurde met Visa en is intussen gebeurd, maar ik heb nog niets ontvangen en mijn mails blijven onbeantwoord. Ik vraag me af wat ik hiertegen kan beginnen en vooral hoe je zekerheid kan hebben bij het online kopen.



Op de hoogte blijven van onze nieuwste artikelen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke week onze beste artikelen in je mailbox.


Ik heb onlangs iets gekocht op het internet. De betaling gebeurde met Visa en is intussen gebeurd, maar ik heb nog niets ontvangen en mijn mails blijven onbeantwoord. Ik vraag me af wat ik hiertegen kan beginnen en vooral hoe je zekerheid kan hebben bij het online kopen.

Geert Matton

Veel mensen zijn wantrouwig t.a.v. het kopen op het internet en denken dat sites die producten verkopen, door bandieten van allerhande slag worden uitgebaat.

Larie en apekool natuurlijk. Tegelijkertijd mag je ook niet te idealistisch doen over het internet: net zoals je in de echte wereld wel eens een malafide handelaar kan tegenkomen, kan je ook in cyberland met bedrog geconfronteerd worden.

Als je denkt te doen te hebben met een oneerlijke handelaar (in dit geval kan je ook gewoon pech hebben dat je pakje in de post verloren is gegaan en dat de mensen op het postorderbedrijf net met vakantie zijn), moet je onmiddellijk twee dingen doen :

1. Neem contact op met de Bank Card Company (BCC), die o.a. de Visa-kaarten beheert. Daar doe je je relaas en vraag je om je betaling te blokkeren.

BCC zorgt er dan voor dat de handelaar in kwestie niet betaald wordt tot de zaak geregeld is. Doe het wel snel, anders loop je het risico dat de betaling al uitgevoerd is en dan is het natuurlijk te laat.

2. Stuur een aangetekend schrijven naar het bedrijf in kwestie. Hierin vermeld je enerzijds de feitelijke gegevens (datum van bestelling, van betaling, verwijzing naar de mails die je al gestuurd hebt maar die onbeantwoord zijn gebleven, enz.).

Anderzijds stel je het bedrijf formeel in gebreke om hetzij de bestelde goederen te leveren, hetzij je terug te betalen. Wees in die brief helder, duidelijk en gestructureerd.

Als dat niet lukt, zit er niets anders op dan contact op te nemen met een vereniging als Test-Aankoop of het Ministerie van Economische Zaken, die het een en ander kan nagaan.

En als ook dat vruchteloos blijft, kan je, voor zover de goederen een bepaalde waarde hebben, beroep doen op een advocaat, die de nodige procedures kan inleiden. Kortom: ook in de virtuele wereld is de nodige voorzichtigheid steeds geboden!