Bijna 27 miljard. Dat is de hoeveelheid spamberichten die operator Belgacom dit jaar zegt te zullen onderscheppen. Drie jaar geleden ging het nog om 'slechts' 1,1 miljard spammails.

Bijna 27 miljard. Dat is de hoeveelheid spamberichten die operator Belgacom dit jaar zegt te zullen onderscheppen. Drie jaar geleden ging het nog om ‘slechts’ 1,1 miljard spammails. Momenteel kan 88,5 procent van alle e-mail als ongewenst worden beschouwd. En beterschap lijkt nog niet meteen in zicht.

Vooral beeldspam is een lastige klant. Spammers verpakken hun bericht namelijk steeds vaker in een bijlage met PDF-, zip- of ander bestand. Met name PDF-spam belast steeds vaker de servers van bedrijven en providers. Deze vorm is moeilijk te onderscheiden van de ‘echte’ mail.

Om dergelijke vormen van spam het hoofd te bieden, past Belgacom – naast de klassieke filtering op de inhoud van de mail – een voor hen nieuwe techniek toe die zich baseert op de reputatie van de afzender. Voor het aanpassen en delen van de informatie hierover werkt het samen met andere Europese telecombedrijven, maar niet met Belgische concurrenten als Telenet.

Belgacom ontkent overigens dat er de laatste maanden ook veel wel gewenste berichten zouden zijn afgeblokt tijdens het filteren. Ook zouden klanten volgens het bedrijf geen last hebben gehad van de uitrol van zijn nieuwe spam-infrastructuur.

Waterzuivering
Het bedrijf presenteert deze cijfers in de marge van het Broadband World Forum in Berlijn. Voor de operator is het een goede gelegenheid om de eigen e-maildiensten in de verf te zetten. Het telecombedrijf presenteert zich steeds meer als een soort ‘waterzuiveringsstation’, maar dan voor e-mail.
“Het past in een logische evolutie dat heel veel diensten voor IT-beveiliging in de toekomst naar de cloud zullen verhuizen, en niet meer door de klant zelf ter plekke worden uitgevoerd”, stelt Antoine Rose, hoofd Consumer Applications bij Belgacom.

“Al blijven traditionele desktoptoepassingen zoals antivirus wel nog wenselijk”, voegt hij er snel aan toe. Belgacom biedt de diensten zowel voor de consumenten als voor de bedrijfsmarkt. Klanten als Colruyt, Randstad, Lexus en de politie bijvoorbeeld betalen maandelijks een vast bedrag per mailbox om zich te beschermen tegen spam en ander gespuis. Maar hoeveel dit bedrag bij benadering is, kan of mag Antoine Rose ons niet vertellen.

External links

Belgacom