Autobouwers gaan verder in hun pogingen om rijden onder invloed tegen te gaan. Vorige maand berichtten wij over verregaande controlemaatregelen door Nissan. Het Zweedse Volvo doet een duit in het zakje met de ‘Alcoguard’.
De ingebouwde Alcoguard meet het alcoholpercentage in de adem van de bestuurder. De motor start pas na een blaastest, waaruit een alcoholpromille van minder dan 0,2 blijkt. Die waarde kan worden aangepast naargelang de wetgeving in een land. Bij een te hoog promillage geeft het systeem de kleur rood aan. Bij geel wordt autorijden afgeraden. Groen is veilig.
Volvo, dat tevens een autogordel met ingebouwd autoslot ontwikkelde, levert de Alcoguard vanaf begin volgend jaar op de S80, de V70 en de XC70. Later wordt het systeem ook op kleinere modellen leverbaar. De autofabrikant verwacht volgend jaar tweeduizend Alcoguards te verkopen. Dat zullen vooral bedrijven, taxiondernemingen en overheden zijn, vermoedt Volvo.
Verplichting
Volgens Ingrid Skogsmo, directeur van het Volvo Cars Safety Centre, is vooral een mentaliteitsverandering nodig om het aantal alcoholgerelateerde ongevallen terug te dringen. “Daarom geloven wij ook niet in verplichte alcoholsloten op auto’s.” Kortingen op verzekeringspremies bij gebruik van een alcoholslot zullen wel helpen, denkt zij.
Nissan gaat een paar stappen verder om benevelde chauffeurs te ontmaskeren. De Japanse automaker ontwikkelt een systeem met geursensoren, een camera en een detectiesysteem dat controleert of de auto binnen de lijnen blijft. Een sensor in de versnellingspook is bedacht op zweterige handpalmen. Indien nodig wordt de startfunctie uitgeschakeld.