Sinds Google videodienst YouTube overnam, was het wachten op de wijze waarop de zoekmachine geld wil gaan verdienen met de online clips. Vanaf nu zullen tijdens het bekijken van een filmpje doorzichtige advertenties meelopen in het scherm.
Google heeft altijd beweerd dat het pas reclame voor de populaire videodienst presenteert zodra het zeker weet een methode in handen hebben die niet op de zenuwen werkt. De minireclames die vanaf nu gebruikt zullen worden zijn transparante Flash-animaties die tien seconden lang onder in beeld verschijnen. Als een kijker geïnteresseerd is, klikt hij op de advertentie en wordt hij meegenomen naar een ‘speler-binnen-een-speler’. Bij de tweede keer kijken zijn de reclameboodschappen verdwenen.
Vaker aangeklikt
De onopvallende reclameblokken werken voorlopig boven verwachting. Uit een test blijkt dat de advertenties vijf tot tien keer zoveel worden aangeklikt als normale webadvertenties. Volgens Google komt driekwart van de kijkers terug bij de video na het bekijken van de reclame.
Analisten zijn onder de indruk van de langverwachte nieuwe techniek. “Dit is een relatief onopvallende manier om een advertentie aan de kijker te tonen”, zegt Joe Laszlo van JupiterResearch. “Hier zit duidelijk veel denkwerk achter. Om te voorkomen dat je je publiek vervreemdt, moet je extra lagen bouwen die de kijkers niet in de weg zitten en die ze kunnen verwijderen wanneer ze dat willen.”
Google zal de advertenties voorlopig alleen invoegen bij een beperkt aantal video’s die gecontroleerd zijn op copyrightschending en aanstootgevendheid. YouTube staat bekend om het grote aantal schendende clips dat online verschijnt. Dit heeft al geleid tot een fiks aantal rechtszaken. Laszlo denkt dat hierin ook het risico voor de nieuwe vorm van reclame schuilt.
“YouTube bevindt zich nog steeds in een situatie waarin het niet bij elke video advertenties kan vertonen”, zegt hij. “Adverteerders zijn al huiverig voor het plaatsen van logo’s bij dubieuze content. Je kunt je voorstellen hoe voorzichtig YouTube moet zijn wanneer, bijvoorbeeld, David Letterman een hoofdrol speelt in een van hun advertenties.”