Vrijwel elke agenda heeft voorin een pagina waar de eigenaar kan opschrijven wie te bellen in geval van nood. Waarom zouden mobiele telefoons niet iets soortgelijks kunnen hebben? De Nederlandse CDA-delegatie in het Europarlement wil dat de Europese Commissie zich daar hard voor maakt.
Europarlementariër Maria Martens heeft daarom vragen gesteld aan de Commissie. Ze wil dat er in de EU brede aandacht komt voor het initiatief ICE (in case of emergency), dat in 2005 in Groot-Brittannië werd gestart. ICE wil mensen overhalen om in hun gsm aan te geven welke nummers hulpverleners moeten bellen, mocht er een ongeluk gebeuren. Dit voorkomt dat kostbare tijd verloren gaat omdat de hulpverleners moeten uitzoeken met wie ze contact moeten opnemen.
Martens wil weten op welke manier de Europese Unie dit initiatief kan ondersteunen. Ook zou ze graag zien dat de telefoonmaatschappijen en producenten van mobiele telefoons worden gestimuleerd om hierbij te helpen. “Via het instelmenu zou automatisch de vraag moeten worden gesteld wie er in geval van nood moet worden gewaarschuwd”, zegt ze. “Het blijft natuurlijk vrij om deze gegevens al dan niet in te vullen. Een verplichting gaat mij te ver.”
Door belangrijke nummers in je telefoonboek op te slaan als ICE 1, ICE 2 en ICE 3, kunnen hulpverleners in één oogopslag zien wie zij moeten bellen. Deze boodschap verspreidt zich in steeds meer landen. In België maakt onder anderen de Vlaamse volksvertegenwoordiger Bart Caron zich er sterk voor. In maart diende hij een resolutie in, die de regering oproept om het gebruik van de ICE-nummers actief te promoten. De resolutie werd in de commissie Welzijn unaniem goedgekeurd.