Vrijdag 29 juni 2007 kan voor Apple wel eens de belangrijkste dag uit zijn geschiedenis worden. We hebben het natuurlijk over de langverwachte lancering van de iPhone. De wat? De i-P-h-o-n-e!

Vrijdag 29 juni 2007 kan voor Apple wel eens de belangrijkste dag uit zijn geschiedenis worden. We hebben het natuurlijk over de langverwachte lancering van de iPhone in de Verenigde Staten. De wat? De i-P-h-o-n-e!

Op vrijdag 29 juni, om 18 uur lokale tijd, kunnen Amerikanen voor het eerst de hand leggen op misschien wel het meest gehypte product in de geschiedenis: de iPhone, Apples eerste smartphone.

Voor wie het voorbije halfjaar met zijn gedachten op de planeet Mars heeft gezeten: de iPhone is een combinatie van mobiele telefoon, iPod en een toestel voor internetcommunicatie. Opvallend is het ontbreken van een toetsenbord: alles verloopt via een groot, aanraakgevoelig scherm.

Sinds de aankondiging op de MacWorld in januari 2007 is de belangstelling voor de iPhone uitgegroeid tot ongekende proporties, niet in het minst in de Verenigde Staten. Enkele voorbeelden? Op de advertentiesite Craiglist bieden fanatieke iPhone-fans tot 300 dollar aan mensen die in hun plaats willen aanschuiven in de wachtrij voor een Apple- of AT&T-winkel. Technologieblog Gizmodo zal de lancering van de iPhone zelfs live streamen vanuit de Apple Store in San Francisco.

Grote baas Steve Jobs zwengelde de zorgvuldig opgebouwde hype op het laatste moment nog wat meer aan door te verklaren dat de voorziene voorraad van naar schatting meer dan 400.000 iPhones wellicht niet zal volstaan om aan de eerste vraag te te voldoen.

De grote vraag is natuurlijk: kan de iPhone aan de torenhoge verwachtingen voldoen? De journalisten van de New York Times, Newsweek, USA Today, en The Wall Street Journal die als eersten de iPhone mochten uitproberen, reageren vrij positief. Vrijwel unaniem roemen ze de design en het gebruiksgemak van het toestel, met de kanttekening dat het even wennen is aan het virtuele toetsenbord.

Grote struikelblok is evenwel de snelheid van de internetverbinding. In de Verenigde Staten werkt Apple exclusief samen met telecomoperator AT&T. De iPhone maakt gebruik van het EDGE-netwerk van AT&T, zeg maar de tragere voorganger van 3G of UMTS.

De journalist van de New York Times omschrijft het als volgt: “U moet het antieke EDGE-netwerk van AT&T gebruiken, en dat is ondraaglijk traag. Het nam 55 seconden in beslag vooraleer de startpagina van de New York Times verscheen, Amazon.com 100 seconden en Yahoo zelfs twee minuten. Een mens zou bijna weer verlangen naar een inbelmodem.”

Ook de prijs is onderwerp van kritiek. De iPhone is verkrijgbaar in twee versies. Een model met 4 GB opslagruimte kost 499 dollar, de 8 GB-variant 599 dollar. Bovendien is de iPhone in de VS enkel verkrijgbaar met een tweejaarsabonnement bij AT&T. Het goedkoopste van de drie abonnementsformules kost 59,99 dollar per maand, het duurste 99 dollar.

Samen doet dit de rekening snel oplopen. Wie kiest voor de goedkoopste iPhone en dito abonnement, ziet de het totale kostenplaatje over een periode van twee jaar tijd oplopen tot minstens 1.938 dollar (1.442 euro). Wie opteert voor de duurste iPhone en het duurste abonnement, mag rekenen op minstens 2.975 dollar (2.214 euro).

Toch hoopt Apple tegen 2008 ongeveer 10 miljoen iPhones te verkopen, of een marktaandeel van een bescheiden 1 procent. Dit cijfer omvat ook de verkoop in Europa en Azië. De iPhone wordt dit najaar in Europa verwacht, Azië moet wachten tot 2008.

External links

Apple iPhone