Vier procent van de zoekresultaten in de vijf populairste zoekmachines zijn onveilig, aldus een rapport van Mcafee. Toch is het een verbetering in vergelijking met vorig jaar. Vooral de gesponsorde resultaten blijven riskant.

Voor het rapport heeft Mcafee SiteAdvisor de zoekmachines van Google, Yahoo!, MSN, AOL en Ask onderzocht. Deze websites zijn namelijk goed voor 93 procent van het totale online opzoekwerk. Uit de test blijkt dat AOL de veiligste resultaten geeft. Yahoo! is de onveiligste zoekmachine met 5,4 procent ‘onzuivere’ zoekresultaten. Google en Ask zijn erop vooruitgegaan, en de situatie op MSN is licht verslechterd.

De voornaamste boosdoeners blijven nog altijd de gesponsorde resultaten. Door een grotere bewustwording van de zoekmachines is de situatie verbeterd maar toch zijn gesponsorde zoekresultaten nog altijd 2,4 maal riskanter dan niet-gesponsorde opzoekingen.

Vooral de opzoektermen ‘BearShare’, ‘screensavers’, ‘LimeWire’ en ‘Kazaa’ zijn onveilig, en geven tot 30 à 40 procent kans op digitaal ongedierte. Ook opzoekwerk naar erotisch beeldmateriaal kan riskante zoekresultaten opleveren.

External links

McAfee SiteAdvisor