Vorig jaar was de speculatie – excuseer, handel – in domeinnamen goed voor bijna honderd miljoen dollar, een verdubbeling in vergelijking met 2005. Opvallend is de interesse voor de nieuwe .eu-domeinnamen. Dat blijkt uit een onderzoek van Sedo, een van de grootse marktplaatsen voor domeinnamen.
In 2005 werd wereldwijd voor 48 miljoen dollar (35 miljoen euro) aan domeinnamen doorverkocht, vorig jaar liep dit op tot 97 miljoen dollar (71 miljoen euro). Onbetwiste nummer ƩƩn is Vodka.com, dat voor drie miljoen dollar van eigenaar wisselde. Blue.com, Bike.com en Gays.com brachten elk een half miljoen dollar op.
Volgens Sedo blijven .com-domeinnamen het populairst – lees: het duurst. De .com-adressen die via Sedo werden verkocht, brachten vorig jaar gemiddeld 2.219 euro op, 19,9 procent meer dan in 2005. De nieuwe Europese internetadressen .eu wisselden voor gemiddeld 1.406 euro van eigenaar. De marktprijs van een .biz-domeinnaam daalde dan weer met bijna 24 procent.
Na het uiteenspatten van de internetzeepbel rond de eeuwwisseling, kreeg de handel in domeinnamen zware klappen te verduren. Sindsdien lijkt de sector langzaam te herstellen. Sedo merkt op dat de handel in domeinnamen in Duitsland meer omzet genereerde als de registratie van Duitse internetadressen.
De hernieuwde interesse in domeinnaamspeculatie blijkt ook uit cijfers van het monitoringbedrijf Pingdom. In de
Zo huisvesten de DNS-servers van Sedo meer dan 1,1 miljoen domeinnamen, concurrerende speculantensites als Fabulous.com en BuyDomains.com hebben er elk meer dan 700.000 in aanbieding. En dan houdt Pingdom enkel rekening met de internetadressen eindigend op .com, .net, .org, .biz en .info.
Toch moeten de spectaculaire cijfers van Sedo enigszins gerelativeerd worden. De gemiddelde verkoopprijs geeft een vertekend beeld, doordat de duur verkochte domeinnamen het gemiddelde fors opdrijven. Volgens de gespecialiseerde nieuwssite Domain Name Wire ligt de