Een ‘e-mailcoach’ in Pennsylvania heeft een twaalfstappenplan ontwikkeld waarmee mensen van hun e-mailverslaving af kunnen komen. Op haar website heeft zij een checklist geplaatst, waarmee mensen kunnen nagaan of ze hulp moeten zoeken.

Marsha Egan, de coach in kwestie, noemt een aantal symptomen van e-mailverslaving. Zoals: direct na het opstaan de e-mail checken, voortdurend op de verzenden/ontvangen-knop klikken en altijd meer dan honderd items in de inbox bewaren. Boos worden wanneer een ontvanger niet binnen een uur op je e-mail reageert, is een ander slecht teken.

Iemand moet zich ook zorgen gaan maken als hij een collega die aan een aangrenzend bureau zit liever mailt dan rechtstreeks een vraag stelt. Foute boel is de aandrang om de spamfilters elk uur te controleren, uit angst een e-mail te missen. En het is zeker een teken aan de wand wanneer iemand zichzelf een testmail gaat sturen, zodra er al een paar minuten geen bericht meer is binnengekomen.

Wie (enkele van) deze symptomen herkent, hoeft niet te wanhopen. Egan heeft een twaalfstappenplan opgesteld waarmee e-mailjunkies of e-ddicts kunnen afkicken. Deelnemers aan haar actieplan krijgen dagelijks een aanbeveling en een aanmoediging toegestuurd per, jawel, e-mail. Die helpen volgens Egan om “uit die inbox en terug in je leven te komen”, voor drie euro per dag.

Haar remedie is vergelijkbaar met het bekende twaalfstappenplan van de Anonieme Alcoholisten. Daarmee kiest Egan niet voor een baanbrekende aanpak. Het AA-plan heeft in de loop der jaren al vaker als voorbeeld gediend voor uiteenlopende hulpprogramma’s voor mensen die verslaafd zijn aan internet, e-mail en BlackBerry’s. Zo kwam Time Magazine-journalist Chris Taylor in 2002 al met zijn ’12 steps for e-mail addicts’. In hetzelfde jaar zag een ludiek stappenplan voor Microsoft-verslaafden het licht.

De opbouw van dergelijke plannen komt meestal redelijk overeen. Het begint altijd met de noodzaak om de verslaving onder ogen zien. De eerste van Egans twaalf stappen luidt dan ook: “Geef toe dat e-mail jou beheerst. Laat je behoefte om je e-mail iedere tien minuten te checken varen.” Of, in het stappenplan voor Microsoft-verslaafden: “We geven toe dat we machteloos zijn tegenover Microsoft.”

Egan raadt af om de e-mail vaker dan drie of vier keer per dag te checken. Ook doet ze aanbevelingen zoals: “Probeer je inbox leeg te houden”, “Stel geregelde tijden in om je e-mail te kijken” en “Handel iedere e-mail die in twee minuten of minder kan worden afgehandeld, direct af, maar creëer een map voor berichten die meer tijd vragen.”

In 2005 publiceerde America Online een studie waaruit bleek dat een Amerikaanse e-mailgebruiker zijn mail gemiddeld vijf keer per dag checkt. Eén op vier kan niet langer dan drie achtereenvolgende dagen zonder e-mail. De verleiding van e-mail is er ook tijdens vakanties, op de weg of direct na het opstaan.

External links

Marsha Egan

External links

Chris Taylors stappenplan voor e-mailverslaafden

External links

Stappenplan voor Microsoft-verslaafden

External links

Studie America Online