Ik ontvang in Outlook Express af en toe e-mails met als bijlage een bestand met de extensie pps. Deze presentaties weigeren echter te openen. Nochtans heb ik PowerPoint geïnstalleerd. Wat kan het probleem zijn?
Marc Hosten
Zoals je wellicht weet, staat pps voor PowerPoint Show. Zo’n bestand is overigens identiek aan een ppt-bestand (PowerPoint presenTation). Er is slechts één ‘fundamenteel’ verschil.
Standaard start PowerPoint (de editor, zeg maar) zelf op, wanneer je op zo’n ppt-bestand dubbelklikt. Dubbelklik je op een pps-bestand, dan wordt in principe de PowerPoint Viewer opgestart.
Mogelijk ligt daar het probleem, en heb je die viewer nergens staan, of is de koppeling van de bestandsextensie pps verkeerd. Probeer het even uit door zo’n pps-bestand tijdelijk te hernoemen met een ppt-extensie. Wellicht lukt het dan wel om vanuit die bijlage PowerPoint op te starten.
Indien niet, dan is er om een of andere reden wellicht toch iets mis met het bestand. Indien wel, dan kan je alsnog de viewer gratis
Lukt het dan nog niet, dan moet je de koppeling van de pps-extensie aanpassen. Dat gaat als volgt. Open je Verkenner, ga naar het menu EXTRA, en kies MAPOPTIES. Ga naar het tabblad BESTANDSTYPEN en blader naar de extensie PPS. Druk op de knop WIJZIGEN en koppel hier de applicatie MICROSOFT POWERPOINT VIEWER aan – desnoods snor je die applicatie op via de knop BLADEREN. Bevestig met OK en sluit het dialoogvenster weer af.
Normaal zou het nu wél moeten lukken.!