Microsoft houdt van Edge. Niet onterecht: de browser heeft enkele leuke functies, maar wie met pdf’s werkt, heeft toch betere opties. Acrobat Reader van Adobe en Foxit Reader zijn slechts twee voorbeelden. Edge is echter ingesteld als de standaard pdf-lezer na een upgrade van Windows 8 of 7, of wanneer je een nieuwe Windows 10-computer koopt. Het standaardprogramma veranderen, is gelukkig niet moeilijk.
Alternatief zoeken
Eerst en vooral moet je natuurlijk een eigen pdf-programma hebben. Voerde je een upgrade van een vorige versie van Windows naar Windows 10 uit, dan is de software die je had nog steeds geïnstalleerd. Anders moet je een alternatief downloaden. Er zijn veel goede keuzes, maar voor deze workshop kies ik de Foxit Reader. Dat gratis programma bemachtig je op www.foxitsoftware.com. Download het programma en volg de installatie-instructies, maar let er op dat je geen gratis proefversie van een ander programma mee installeert wanneer dat je gevraagd wordt, en wanneer je dat niet wilt.
Navigeer nu naar een pdf-bestand op je computer, maar dubbelklik er niet op. Klik rechts, en selecteer Openen Met. Hier zie je alvast een lijst met beschikbare programma’s, maar wanneer je uit deze lijst kiest, zal het bestand slechts eenmalig met een ander programma geopend worden. Klik daarom op de optie onderaan: Kies een andere app.
Favoriet aanduiden
In het menu dat vervolgens verschijnt, zie je dezelfde programma’s als in de vorige stap. Staat jouw favoriete app er niet tussen, dan klik je op Meer apps. Meestal zal de juiste applicatie echter meteen in het lijstje verschijnen. Selecteer het programma, maar klik nog niet op OK. Je moet eerst Altijd deze app gebruiken voor het openen van .pdf-bestanden aanvinken. Vanaf nu zal Windows 10 automatisch het nieuwe programma gebruiken om pdf-bestanden te openen wanneer je er gewoon op dubbelklikt.
Wanneer je niet blij bent met je keuzes en de standaard-applicaties opnieuw wilt instellen, dan kan je je wijzigingen eenvoudig ongedaan maken. Klik op Start en op Instellingen, en selecteer vervolgens Systeem. Onderaan, net boven Info, vind je de optie Standaard-apps. Scroll naar omlaag en klik op Opnieuw Instellen. Edge en de andere Microsoft-programma’s zijn nu opnieuw de standaardtools voor het openen van bestanden.